Tøff - og temmelig sær: Bremach T-Rex kommer seg frem. Foto: produsenten
Tøff - og temmelig sær: Bremach T-Rex kommer seg frem. Foto: produsentenVis mer

Truckernes Tesla

Denne tradisjonsrike produsenten av mekaniserte arbeidshester har tatt konsekvensene av elbilboomen.

Det har nå vært klart en stund at elektriske kjøretøyer er en viktig del av vår mobilitetsfremtid. Dette gjelder personbiler, tohjulinger - ja til og med sportsbiler. Og nå har altså turen kommet til de tunge arbeidskjøretøyene.

Italiensk og tradisjonsrik

Bremach er en produsent av disse bilverdenens slitere. Den nisjepregede produsenten holder til i Italia - nærmere bestemt i Lombardia hvor produsentene av en trehjuls-budbil siden 1956, Fratelli Brenna, allierte seg med den tidligere flyprodusenten Aermacchi og kalte det nye selskapet Bremach på slutten av 60-tallet.

Arbeidshestene

Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Tøff - og temmelig sær: Bremach T-Rex kommer seg frem. Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten
Foto: produsenten

Den italienske produsenten har etablert seg som en viktig aktør på markedet for firehjulsdrevne arbeidsbiler med aktivitetsområder som rangerer fra snøbrøyting, diverse løfte- og transportløsninger, brannbiler og andre rednings- og assistansekjøretøyer. Altmulig-funksjoner på bygge- og anleggsplasser, i skog og generelt ulendt terreng samt militære formål ivaretas også av denne typen kjøretøy og den fremste konkurrenten er tyske Unimog.


Som elbil

Siste skudd på Bremach-stammen er T-Rex, som vi ser en variant av her. Det meget spesielle er at den kan utstyres med en 100 % elektrisk drivlinje. Dette gjør at den kan spille en tilsvarende rolle som den Tesla i sin tid ikledte seg ved å bevise at elektriske sportsbiler har livets rett - bortsett fra at vi her snakker om lastebiler. Elmotoren skal kunne yte 136 hestekrefter, og har et heftig dreiemoment fra start, hvilket er det som gjelder for denne typen kjøretøy. Batteripakken av typen litiumion skal kunne sørge for en rekkevidde på over 250 kilometer under det Bremach kaller "vanlige arbeidsforhold". Den tøffe offroaderen er utstyrt med permanent firehjulsdrift med låsbare differensialer sentralt og bak - samt foran om man ønsker det.

Også som kabriolet

Denne bilen er fotografert av Bremach i USA og har en dekor som imponerer (/skremmer?). Skulle det være ønske om annen motorisering enn den elektriske er det fullt mulig - til og med en seksliters V8-motor på 330 hester fra Chevrolet kan finne veien under panseret på denne doningen. Bilen har et spaceframe-chassis hvilket betyr at karosseriplatene ikke er en del av strukturen. Det finnes til og med en "Spider"-variant av T-Rex - altså en kabriolet!

Bremach byr på imponerende terreng-egenskaper. Foto: Bremach Vis mer

Prisen for et velutstyrt eksemplar av Bremach T-Rex med elmotor oppgis av den amerikanske websiden Autoblog til 120.000 dollar eller cirka 650.000 kroner.