Tro Land Cruiser

Toyota Land Cruiser har en lang tradisjon å ta vare på. Ikke la deg lure av at den nå likner RAV4, nye Land Cruiser er like kompetent i terrenget som forgjengeren.

Tro Land Cruiser

  1. Store bilder!


ALHAMBRA (DinSide Motor):Og den er enklere å ha med å gjøre med gjørme under hjulene. Toppmodellen har dessuten fått elektronikk som gjør livet lettere blant stubber og stein.

Sett på lillebror

RAV4 er en suksess på det europeiske markedet. Nye Land Cruiser har klare designlikheter med lillebror både utvendig og innvendig. På bilder er nok likheten størst, RAV4 blir veldig liten ved siden av storebror i virkeligheten.

Interiøret er åpent og ryddig, og med den karakteristiske midtkonsollen som vi kjenner fra flere Toyota-modeller. Det var stort sett kun velutstyrte modeller tilgjengelig under lanseringen, og de elektrisk justerbare skinnsetene var gode til tross for litt kort sittepute. Også passasjeren sitter godt, det er blant annet mulig å regulere vinkelen på bakseteryggen.

Den tredje seteraden er å betrakte som nødseter, spesielt for Landcruiser i forhold til konkurrentene er at setet har plass til tre personer – Land Cruiser kan dermed markedsføres som en åtteseter.

Den virkelige revolusjonen

Den største forandringen ligger i at Toyota har tatt i bruk en Torsen-differensial til å fordele kreftene til for- og bakaksel. Nye Landcruiser er blitt merkbart bedre å kjøre på landeveien. Normalt fordeles kraften i forhold 40/60 til for- og bakaksel, ved hjulspinn endres fordelingen fra inntil 29/71 til inntil 53/47.

Terrengegenskapene er som sagt ikke ofret. Det er mulig å låse fordelingen til 50/50 foran og bak ved hjelp av en knapp på midtkonsollen. For den harde kjernen av terrengentusiaster er det mulig å bestille differensialbrems eller sperre på bakakselen.

Mye elektronikkhjelp


Opp bakken og ned bakken, skrens eller nødbrems, aktiv kjøring eller transportetapper på landeveien – små elektroniske hjelpere er dressert for oppgavene. Spesielt i toppmodellen GX er elektroniske hjelpere utbredt. TEMS (Toyota Electronic Modulated Suspension), elektronisk styrt fjæring, hjelper til å kamuflere vekt og tyngdepunkt hvis svingene kommer tett.

Fjæringen har fire innstillinger fra myk til sport. Du merker faktisk de forskjellige innstillingene fysisk, og systemet er klart med på å gi Landcruiser bedre kjøreegenskaper, særlig på vei. Landcruiser kan leveres med elektronisk stabilitetsprogram.

ABS-bremsene er gitt oppgaver både på vei opp og på vei ned bratte kneiker. En knapp på midtkonsollen sørger for at du kan kjøre ned bratte bakker med kontroll uten at du selv trenger å dosere bremsing ved hjelp av bremsepedal og motor. For igangsetting på vei oppover bratte kneiker har Toyota utviklet et system der bevegelse bakover bremses opp for å gjøre igangsetting lettere.

Luftfjæring


Spiralfjæringen på bakakselen kan byttes ut med luftfjæring. Fordelen er økt komfort, og muligheten til øke bakkeklaringen med 3 centimeter. Systemet kan også brukes til å senke bilen noen centimeter for å lette innlastning.

Fjæringen er også sterkt medvirkende til at Landcruiser er blitt en bedre bil for normale veioppdrag. Styringen føles mer presis, selv om vi aldri fikk følelsen å ha god kontakt med underlaget.

Fortsatt er det stiv, separat ramme som gjelder når Toyota skal lage biler med tåler terrengkjøring. På rammen sitter et chassis som ifølge Toyota er 60 prosent stivere enn tilfellet var for Land Cruiser 90.

Kjent diesel

I Norge vil Land Cruiser stort sett bli solgt med den treliters dieselmotoren vi kjenner fra dagens Land Cruiser 90. Den firesylindrede commonrail-motoren yter 163 hestekrefter ved 3.400 o/min, og har et dreiemomentet er på 343 Newtonmeter ved 1.600-3.200 o/min. Motoren har fått endrede motorfester, og det virker som at vibrasjonene er noe redusert.

Til våren kommer en ny fireliters V6-bensinmotor på 249 hestekrefter. Dreiemomentet er høyere enn for dieselmotoren, ved 3.800 o/min får du 380 Nm. Den sørger for at Land Cruiser klarer 0-100 km/t på 9,5 sekunder.

Dyrere uten


Karakteristikk for de dyrere utgavene av nye Land Cruiser er muligheten for å slippe å ha reservehjulet på bakluken. Hjulet blir da plassert under lasterommet. Vi synes Land Cruiser tar seg godt ut uten reservehjulet hengende bakpå, den får et mer eksklusivt utseendet, men mister kanskje litt av det tøffe uttrykket.

Land Cruiser vil bli levert i tre utstyrsnivåer. Utover grunnmodellen er den tilgjengelig som VX og GX. Grunnmodellen vil skille seg fra de dyrere modellene ved at støtfangerdekslene ikke er lakkert i bilens farge og at den leveres med stålfelger.

Steget opp til VX gir deg blant annet elektronisk stabilitetskontroll, elektronisk styrt antispinn, skjermbredere, konstantfartsholder og automatisk klimaanlegg.

Siste steg, GX, gir soltak, skinninteriør, elektrisk setejustering, navigasjonssystem og større musikkanlegg.

Priser og grønne skilter

Det som har spredd Land Cruisere utover hele Norge er mulighet for å registrere den som varebil klasse ll. Prisen starter nå på 397.800 kroner. Tilsvarende personbil vil koste 632.000 kroner.

Landcruiser VX med automatgir vil koste 445.100 kroner med grønne skilter, og 679.800 kroner som personbil. Toppmodellen GX koster 761.500 kroner med luftfjæring og sitteplass til åtte personer.

Land Cruiser dukker opp hos forhandlerne i begynnelsen av januar.

Mer som de andre


Det er liten tvil om at suksessen til Mercedes-Benz M-klasse har blitt lagt merke til. Nye Landcruiser er et langt steg nærmere de mer personbilorienterte bilene i den store SUV-klassen. Til tross for mer komfortutstyr og klart bedre kjøreegenskaper på vei, vil det som skiller Land Cruiser fra konkurrentene være de tøffe terrengegenskapene.

Store bilder finner du her.