En stjerne i tet: Mercedes har ikke slurvet når de har entret kompaktklassens premium-segment. Nye A-klasse er anti-gamle A-klasse og kommer som et friskt pust i en stadig mer variert kategori biler. Og bra er det. Foto: Fred Magne Skillebæk
En stjerne i tet: Mercedes har ikke slurvet når de har entret kompaktklassens premium-segment. Nye A-klasse er anti-gamle A-klasse og kommer som et friskt pust i en stadig mer variert kategori biler. Og bra er det. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Trippeltest: A-klasse og A3 mot V40

Kompaktklassen har den siste tiden gjennomgått en total fornyelse. Vi har testet tre av de beste.

Trippeltesten tar for seg tre ganske forskjellige biler, men det de har til felles er at de tilhører kompaktsegmentets ("Golf-klassens") øverste sjikt, eller premiumklasse, kan man si.

Kriteriene her går ikke nødvendigvis ut på å være den mest praktiske eller den mest familievennlige kompaktbilen: Da plasserer biler som VW Golf, Toyota Auris og Ford Focus seg bedre.

I denne runden vil vi altså vite hvilken bil som er mest på hugget teknisk, kjøremessig, komfortmessig, utstyrsmessig og, på et mer subjektivt plan, følelsesmessig.

Hvilken er best?

Det du finner her er en oppsummering og kåring av den vi totalt sett synes er den beste bilen av de tre. Vil du lese detaljene for hver enkelt bil, bør du derfor gå inn i de mer detaljerte testene her (i alfabetisk rekkefølge):

  • TEST: Audi A3
  • TEST: Mercedes A-klasse
  • TEST: Volvo V40
  • Foto: Fred Magne Skillebæk
    DRAR OPP GOLF-KLASSEN: På tampen av året har denne trioen - Audi A3, Volvo V40 og Mercedes A-klasse - oppgradert kompakt-segmentet på en merkbar måte. Foto: Fred Magne Skillebæk
    Foto: Fred Magne Skillebæk
    Foto: Fred Magne Skillebæk
    FINALISTENE ER KLARE: Årets Bil 2013 kåres snart, og disse står på listen. Stem på din favoritt i avstemningen under (avstemningen har ikke noen innflytelse på det endelige resultatet). Foto: Fred Magne Skillebæk
    Foto: Fred Magne Skillebæk
    Foto: Fred Magne Skillebæk
    Foto: Fred Magne Skillebæk
    Foto: Fred Magne Skillebæk
    En stjerne i tet: Mercedes har ikke slurvet når de har entret kompaktklassens premium-segment. Nye A-klasse er anti-gamle A-klasse og kommer som et friskt pust i en stadig mer variert kategori biler. Og bra er det. Foto: Fred Magne Skillebæk


    Det lille ekstra

    Men hva med deg?

    Hvilken ville du ha valgt? (Avsluttet)
    Mercedes A-klasse(46%) 1420
    Volvo V40(27%) 840
    Audi A3(27%) 836
    Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


    Tradisjonelt har de øvre segmentene i bilmarkedet vært inndelt i en "premium"-kategori og en mer folkelig kategori. Premium innebærer noe man er villig til å betale ekstra for, og inkluderer ofte et snev av luksus, av sportslighet, av kvalitetsrykte - og/eller mer udefinerbar "godfølelse".

    Grensene mellom premium og ikke-premium er imidlertid ikke hugget i sten.

    Det hender derfor at premium-merker lanserer folkelige modeller (forrige generasjon A-klasse eller Vito, fra Mercedes, for eksempel), men også at folkelige merker lanserer premium-modeller (Og her er Citroëns utgående C6 et godt eksempel).

    Arvtagerne

    Kompaktsegementet har tradisjonelt vært en folkelig bilklasse, men på 90-tallet begynte premium-aktørene å prøve seg. BMW lanserte sin "Compact"-modell - en forkortet kombi-versjon av 3-serien i 1993, og i 1996 introduserte Audi sin A3 som et premium-alternativ til VW Golf og var, som egen modell, lenge et unntak i dette segmentet (vi likte den bedre da den kom i 5-dørsversjon). Mercedes fulgte så opp med sin SportCoupé i 2000.

    Forsøkene fra de tre virket imidlertid noe halvhjertede inntil 2003. Da kom en adskillig bedre Audi A3, og i 2004 lanserte BMW sin 1-serie, en kompakt, sporty bil med bakhjulsdrift som for det meste levde opp til BMW-merkets ry for øvrig. Da manglet et nytt bidrag fra Mercedes, for verken A- eller B-klassen av forrige generasjon kunne sies å høre til i en premium-kompakt-kategori.

    Bekreftet: Nye Volvo V40 Cross Country

    Radikalt ny Mercedes

    Det er det blitt en slutt på nå, for den nye A-klassen fra Mercedes går rett i strupen på de etablerte navnene i kategorien, Audi og BMW. Da passer det jo bra at også BMW 1-serie og Audi A3 nylig er blitt fornyet.

    1-serien har vi imidlertid fått god tid til å stifte bekjentskap med; vi kjørte den første gang i juli 2011 og testet den nye innstegsversjonen, 114i, nå i oktober.

    Ferskingene

    Nye Audi A3 og Mercedes A-klasse er derimot blodferske, og de har ikke fått lov å være alene om beinet - eller kundene. En svært spennende outsider har nemlig meldt seg på, og det er Volvos nye V40. Dette er merkets første representant i den moderne "Golf"-klassen, og en bil med klare premium-ambisjoner.

    Ikke noe mer naturlig da, enn å sammenligne den med de to premium-nykommerne; trioen for vår sammenligningstest var klar.

    Samme klasse men svært ulike

    Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


    Om de tre bilene i vår trippeltest har det til felles at de hører til i kompaktklassen, representerer de hver sin tilnærming til den. De tydeliggjør likevel alle kombinasjonsmulighetene man finner i klassen:

    Volvoen har en nøysom og kompakt dieselmotor og manuell girkasse. Mercedesen stiller med en hyperkultivert og passe effektsterk bensinturbomotor koblet til en manuell kasse. Audi A3 på sin side er den reneste GTI-wannabe med kraftfull bensinturbomotor og S tronic dobbelkløtsj-girkasse.

    Volvoen og Mercedesen har fem dører, men representerer hver sin type "design foran funksjon"-filosofi. Audien fremstår derimot som mer funksjonell og nøktern i linjeføringen, og det selv med bare tre dører.

    Sterke sider og svakheter

    Vi har selvsagt også kjørt andre varianter av de tre bilene og har et større erfaringsgrunnlag enn det bare disse tre utgjør. Oppsummeringen av bilenes egenskaper satt opp mot hverandre gjør det likevel mulig å kåre en vinner.

    Volvo V40: Typisk Volvo, men oppleves noe mindre høyverdig enn de to andre. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


    Volvo V40 utmerker seg med svært mye sikkerhetsutstyr - her har den satt en ny standard i klassen. Den har også et meget bra chassis, en fin kjørefølelse, og et futuristisk designspråk som ikke ligner alt annet. Derimot trekker de praktiske aspektene ned: Både inntreden i baksetene, plassen der bak og åpningen til bagasjerommet.

    Dessuten bekrefter V40 Volvos litt ambivalente posisjonering mellom folke- og premiumsegmentene; bilen oppleves kvalitetsmessig som relativt høyverdig, men litt "Ford-følelse"-henger igjen; den når ikke helt opp i forhold til Mercedes og Audi. Og svingradiusen er overdrevent stor, noe som er plagsomt for eksempel ved parkeringsmanøvre.

    Nøkternt og ryddig: Audi A3 Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


    Audi A3 er velbygget, gir god kvalitetsfølelse, har effektive motorer, og er også romsligst og mest praktisk i klassen. Spesielt som Sportback med fem dører, selvsagt. Den har i tillegg mye avansert utstyrt tilgjengelig. Interiøret er nøkternt, men solid, oversiktlig og klassisk høyverdig.

    Men designen er i våre øyne i overkant defensiv og blant testbilene var dette den mest støyende og minst komfortable. Vi vet imidlertid at den kan leveres i mer komfortable versjoner.

    Vårt råd er derfor klart: Vi anbefaler de som ser etter komfort å unngå sportsunderstell og lavprofildekk på denne bilen.

    Høyverdig og skikkelig: Mercedes A-klasse Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


    Mercedes A-klasse setter utvilsomt en ny standard i klassen. Og for å si det enkelt: Dersom du presterer å kjøpe en bil til rundt 300.000 kroner i kompaktsegmentet uten å ha prøvekjørt den nye A-Klassen, så har du gått glipp av noe.

    Den byr ikke på riktig så mye sikkerhetsutstyr som Volvo gjør med nye V40, men forskjellen er marginal. Til gjengjeld får du en bil som har et særdeles godt oppsatt understell, og som har fine og kraftfulle motorer. Svakhetene er at den oppleves som trangest av de tre og, som Volvoen er den ikke særlig praktisk med hensyn til bakseteplass og bagasjerom.

    Likevel: Dette er heller ikke hovedpoenget med bilen.

    Stjerneseier

    Totalt sett anser vi at Mercedes med sin nye A-klasse har greid å skape et nytt og spennende produkt i klassen. Høy kvalitetsfølelse, harmoniske og inspirerende kjøreegenskaper kombinert med et overraskende godt komfortnivå, og en utmerket bensinmotor koblet til en svært god girkasse.

    Alt dette stiller de mindre briljante praktiske egenskapene i skyggen og gjør etter vår mening Mercedes A 180 til en verdig testvinner.

    Delseiere
    PlassAudi
    KomfortVolvo
    Motor/girkasseMercedes, Audi
    KjøreegenskaperMercedes
    ØkonomiVolvo
    Premium/"må-ha"-følelseMercedes
    VINNER ALLROUNDMercedes A-klasse