Trippelsmart

Knøttebilen Smart kommer med en rekke svært gjerrige og miljøvennlige motorer. Nå intensiveres jakten på CO2-grammene ytterligere.

Alt oppstyret rundt klimaendringene har ført til at bilprodusentene virkelig har lagt seg i selen for å kunne vise til lavere og lavere tall for forbruk og utslipp. Smart er av naturlige årsaker den bilprodusenten med de laveste gjennomsnittstallene for C02-utslipp, men nå vil de altså forbedre seg ytterligere.

Trippel

Løsningen er tresidig. Man presenterer nemlig tre nye ulike varianter av Smart Fortwo. Først skal vi se på den som er bekreftet å gå i produksjon, nemlig en mikro-hybrid, basert på den mellomste bensinvarianten av Fortwo med 71 hestekrefter.

Ulike løsninger

Fortwo CDI Vis mer

Trippelsmart

  1. Store bilder


Det finnes mange former for hybriddrift og en fullblods sådan må kunne gå i alle fall en begrenset strekning på kun elektromotoren. Dersom el-motoren kan brukes kun i kombinasjon med forbrenningsmotoren, kalles bilen gjerne en ”lett-hybrid”.

Mikro-hybrid

Når Smart kaller sin hybrid for mikro-hybrid, er det fordi elektromotoren ikke bidrar til fremdriften i det hele tatt. I stedet sørger den for å forsyne bilens strømkrevende prosesser med energi slik at bensinmotoren kan konsentrere seg om å flytte på bilen.

Stopp-og-start

I tillegg fungerer elektromotoren som startmotor. Mikro-hybriden er nemlig utstyrt med et automatisk stopp-og-start-system som sørger for å slå av motoren når bilen står stille under eksempelvis køkjøring.

0,43

Nye Fortwo er snaut 270 centimeter lang Vis mer


Resultatet er en reduksjon i drivstofforbruk på opptil 13 prosent under bykjøring. På blandet kjøring regner Smart med en gjennomsnittelig besparelse på om lag 8 prosent. Etter EU-standarden regner man med at forbruket kuttes fra 0,47 til 0,43 liter per mil.

Tilsvarende blir C02-utslippene senket fra 112 til omlag 103 gram per kilometer.

Ytelsene er de samme som for den vanlige bensinbilen. 0-100 går på 13,3 sekunder og toppfarten er 145 kilometer i timen.

Konseptbiler

Videre presenterer nå Smart også to konseptbiler som virker såpass jordnære at vi blir overrasket dersom de ikke kommer i produksjon litt senere.

Dieselhybrid

Fortwo kommer også som kabriolet Vis mer


Den første det dreier seg om er også en hybrid, men denne er av typen full-hybrid som under kortere strekninger kan kjøre kun på el-motoren. Hybridteknikken er utviklet for både diesel og bensin, og er beregnet å gi en forbruksreduksjon på om lag 12 prosent i begge fall.

0,29

Noen tall for noen bensinvariant finnes ikke, men dieselhybriden klarer seg med kun 0,29 liter per mil på blandet kjøring. Til sammenligning bruker vanlige Fortwo CDI 0,33 på samme øvelse. CO2-utslippet er senket fra 88 til 77 gram per kilometer, et tall ingen andre produksjonsbiler med forbrenningsmotor er i nærheten av i dag.

Raskere

Som en bonus blir ytelsene også markant bedre. Antallet hestekrefter stiger fra 45 til 72 og 0-100 går fire sekunder raskere enn for vanlige CDI; totalt 15,8.

El-bil

Vis mer


Til slutt tar vi også med den siste konseptbilen Smart viser for denne gang, nemlig en ren el-bil. Elektromotoren yter 41 hestekrefter og 0-60 kilometer i timen går på 5,7. Toppfarten ligger på 112 kilometer i timen

115 kilometer

Rekkevidden er opptil 115 kilometer og å lade batteriet fra tomt til 80 prosent fullt tar fire timer. Fra helt tomt til helt fullt går det åtte timer. Til sammenligning skal en Think gå gjennomsnittelig 170 kilometer per lading.

Mikro-hybriden omtalt i første del av artikkelen går i produksjon til høsten og kommer til Norge mot slutten av året. Prisene er ikke klare.

  • Store bilder av Fortwo finner du her.
  • Her finner du mer Smart-stoff:

  • Tester
  • Nyheter