Mange skal passe seg for effektkontrollene som nå er er i gang Foto: Colourbox
Mange skal passe seg for effektkontrollene som nå er er i gang Foto: ColourboxVis mer

Trimming: Nå kan du bli tatt

Statens Vegvesen har skaffet seg et instrument som avslører trimmede biler. Det kan bety saftige ekstrakostnader for deg som ulovlig har økt effekten i bilen din.

Vi har tidligere uttrykt vår sterke skepsis til ulike former for elektronisk trimming, ofte kalt chiptuning eller datatrimming. Mer om hvorfor vi er skeptisk til slik trimming, kan du lese i denne artikkelen.

En av farene ved ureglementert trimming, hvor du ikke har fremvist bilen for Statens Vegvesen og betalt ekstra effektavgift, er at du må ut med store summer i avgift og straffeavgift. Det forutsetter imidlertid at man blir avslørt med høyere effekt enn det som står i vognkortet.

Større sjanse for å bli tatt

Og nå er det større sjanse for nettopp det, takket være måleinstrumentet Dynomet, som måler effekten i bilen.

Bjørn Fremstad i Statens Vegvesen, faggruppeleder for kjøretøyavdelingen i Sør-Trøndelag distrikt, forteller til Dinside om bakgrunnen for innkjøpet av Dynomet.

- Myndighetene har tidligere ikke hatt noen mulighet til å kontrollere ombygging og trimming av biler. Vi gjør derfor dette av trafikksikkerhetsmessige årsaker.

Slik ser måleapparatet ut Foto: Dynomet Vis mer


Fremstad tror mange biler er trimmet.

- Det er bare å se på finn.no. Det dreier seg om store tall, titusenvis i Norges land.

Offensiven ikke begynt

Ettersom apparatet ble kjøpt inn like før sommerferien, har man ikke kommet skikkelig i gang med kontrollene ennå og dermed er det foreløpig ikke mange som har blitt rammet.

- Det er én som har blitt tatt og rapportert, sier Fremstad til Dinside.

Det er likevel liten tvil om at kontrollaktiviteten vil bli langt større fremover, og flere bør dermed passe seg. Foreløpig er det bare i Sør-Trøndelag man disponerer en slik maskin, men Fremstad regner med at flere distrikter vil være interessert i deres erfaringer. Dessuten er Politi og tollvesen informert og beslaglagte biler kan dermed overleveres til Statens Vegvesen og testes av dem.

Lett å avdekke

Tenk deg om en ekstra gang før du justerer motoreffekten Foto: Colourbox Vis mer


Fremstad forteller at det er forholdsvis lett å avdekke trimmede biler. Både to- og firehjulsdrevne biler kan testes. Dersom effekten som avdekkes er for høy, får det konsekvenser for eierne.

- Dersom bilene er nyere enn 10 år, kommer det avgift inn i bildet. De eldre blir avskiltet hvis det ikke kan dokumenteres at kjøretøyet oppfyller de tekniske kravene. Disse går på støy, avgasser og bremser. I tillegg må fabrikanten gi garanti for at bilen tåler mereffekten.

Store summer

Når det gjelder bilene som er nyere enn 10 år, kommer avgiften ikke alene. Den blir etterfulgt av en bot eller straffeavgift. Dette gjør at man fort kan snakke om titusener, ofte hundretusener av kroner i plutselige ekstrakostnader.

DinSide gjentar med dette advarselen mot chiptrimming og andre ureglementerte trimmemetoder. Det er både ulovlig og nå altså enda mer risikabelt for eieren.

Artikkelen ble første gang publisert 10. juli i år.