Digital kilometerteller? Da kan et dykk i elektronikken avsløre om noe har blitt justert. Foto: COLOURBOX.COM
Digital kilometerteller? Da kan et dykk i elektronikken avsløre om noe har blitt justert. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Triksing med kilometerstanden koster oss milliarder årlig

Uærlige sjeler justerer kilometerstanden på bruktbiler for å kunne kreve høyere pris. Slik avslører du triksingen.

Onsdag publiserte NAF en fersk rapport som viser at norske bruktbilkjøpere svindles for mellom 2 og 5,3 milliarder kroner årlig.

Noe av grunnen, mener NAF, er at det i Norge er flere avgifter på biler, og dermed høyere priser. Derfor er det også mer å hente på å tukle med telleverket.

For å "avvæpne" de uærlige sjelene ønsker NAF et lignende system som i Belgia, hvor kilometerstanden er registreringspliktig av alle som er i befatning med biler, som for eksempel verksteder og veihjelp.

Her kan du lese mer om ordningen NAF ønsker seg.

– Det er heller ikke forbudt å skru tilbake kilometerstand, men det er forbudt å ikke opplyse om dette til en eventuell kjøper eller til forsikringsselskap, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i Norges Automobil-Forbund (NAF).

Så hva kan man gjøre for å sikre seg?

Sjekk "hjernen"

– Triksing med kilometerstanden kan avsløres med riktig diagnoseutstyr. Dette får man enkelt kjøpt på nett. Inne i "hjernen", bilens prosessor, finner man den riktige kilometerstanden, og man kan finne spor etter triksing, sier Engebretsen.

– Men du finner ikke nødvendigvis ut hva de har gjort, eller hvor mye de har trikset, legger han til.

En annen mulighet er å ta kontakt med merkeverksted og be dem om en sjekk, men dette er det ikke alle som tilbyr, opplyser Engebretsen.

Dette bør du også sjekke når du kjøper bruktbil.

Hva med gamle biler?

En elektronisk diagnose er vel og bra, men det fordrer at bilen har et digitalt telleverk. Eldre biler har ofte analoge telleverk.

Men også her kan man finne spor.

– Det går an å finne ut av det med å gå over med lupe. Da bør man se etter fysiske spor på skruer, eller på festene til akslingene på kilometertelleren. På gamle telleverk tas ofte hele telleren ut og justeres manuelt - for eksempel med en drill, sier Engebretsen.

På de analoge finner du ikke elektroniske spor. Her må du i stedet se etter merker på skruer - merker som kan tyde på at det har vært tuklet med mekanikken. Foto: All Over Press Vis mer


Kan vurdere bilen

Er du usikker på om kilometertelleren viser rett, og er usikker på hvordan du går fram for å avsløre eventuell juks? Da kan du vurdere NAFs kjøpstest. Den koster et par tusenlapper, men til gjengjeld kan du unngå å bli svindla for langt mer.

I tillegg får du et langt bedre vurderingsgrunnlag.

– I kjøpstesten ser vi blant annet på bilens tilstand og slitasje og gjør en vurdering. Ser vi unormal slitasje i forhold til kilometerstanden vil vi påpeke det - det er et eget punkt på sjekklisten vår, sier Engebretsen.

Har du opplevd triksing med kilometerstanden? Send oss en epost på [email protected]!

Her er flere ting å tenke på hvis du lurer på om det er tuklet med telleverket.