Vis mer

Trepunktsbeltet fyller 50 år

Dette ekstremt viktige sikkerhetsutstyret fyller femti år i dag.

Volvo startet med trepunkts sikkerhetsbelte 13. August 1959. Bilen var en Volvo PV544 som ble levert til kunde i Kristianstad.

Volvo regner med at trepunkts sikkerhetsbelte har spart over 1000.000 menneskeliv.

Riskoen ved ulykke halveres ved å bruke sikkerhetsbelte, i følge Volvo.

Oppfinner

Nils Bohlin er hjernen bak trepunktsbeltet og jobbet etter teorien om at det enkle ofte er det beste. Det tok derimot tid før beltet fikk det designet det har i dag. I USA begynte man med diverse løsninger for sikkerhetsbelte allerede på 30-tallet.

Det fantes også trepunktsbelter før Volvo kom med sin løsning, men det var Bohlin, som med sin bakgrunn med å utvikle katapultseter for fly, først skjønte hvilke krefter som var i sving ved en kollisjon og som fikk dette til å fungere.

Det viktigste var at hoftebeltet skulle forankres lavt på hver side av setet og skråbeltet som skulle ta i mot overkroppen. Dette gjorde at beltet ble værende i posisjon ved en ulykke.

Volvo PV544. Foto: Volvo Vis mer


Det var Volvo PV544 og Volvo Amazon som var først ute med denne typen sikkerhetsbelte. Oppfinnelsen var registrert som et åpent patent som hvem som helst kunne bruke.

Volvos sikkerhetsbelte ble lansert i USA i 1963. Før lanseringen ble det gjort en rekke tester som overbeviste om beltets effektivitet.


Utgangspunktet for Murphys Law

Denne har sikkert de fleste hørt om lyder noe slikt som: Alt som kan gå galt vil gå galt.

Krasjtesting og hvordan bråstopper påvirker mennesket er opphavet til denne kjente "loven".

Historien lyder omtrent slik:
Den ble unfanget på Edwards Air Force Base i 1949 da John Paul Stapp jobbet på et prosjekt for å finne ut hvordan kraftige bråstopper påvirker mennesket. I mangel av krasjtestdukker og avansert utstyr man har i dag måtte John Paul Stapp ta jobben som krasjdukke selv. Problemet var at denne dagen hvor Stapp skulle utsettes for en bråstopp på omlag 40G var måleutstyret koblet feil. Edward Murphy skjelte ut teknikreren som var ansvarlig for tabben og John Paul Stapp siterte dette til pressen da han hadde kommet til seg selv igjen. Pressen kastet seg over dette og Murphys Law var født. Flere gullkorn fra Edward Murphy er samlet i denne boken. John Paul Stapp har også sin egen samling som heter Stapps Ironical Paradox.

Les om Stapp her på Wikipedia.