Trenger vi 92 oktan?

Mange biler kan kjøre på 92 oktan. Det blir opp til deg og finne ut om din bil takler den nye bensinen.

Dette er de nye valgene på Jet sine pumper. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]
Jet har tatt over Rimi-slagordet: "Vi gjør Norge billigere". Vis mer

92 oktan har vært tilgjengelig i Europa lenge, men Jet er det første oljeselskapet som tilbyr denne bensinen i Norge. 92 oktan vil bli billigere enn 95 blyfri som har vært det billigste bensinalternativet til nå.

Hva sparer du?

På Jet i Oslo koster en liter med 95 oktan 8,29 kroner. 92 oktan koster 10 øre mindre per liter, 8,19 kroner. Det betyr en besparelse på 4-7 kroner per tank. Det blir med andre ord ikke den helt store besparelsen for deg. Kjører du 30.000 kilometer i året og bruker i gjennomsnitt 0,8 liter per mil, sparer du 240 kroner på å bytte fra 95 til 92 oktan. Kjører du 50.000 kilometer i året med det samme forbruket er besparelsen 400 kroner per år.

Miljøgevinsten kommer i tillegg. Det er mer miljøvennelig å produsere 92 oktan. Jet slipper nemlig unna tilleggsprosesser i raffineringen som er energikrevende og dyrt.

Forbruk og ytelser

Jet hevder at ytelsen ikke går ned. De tekniske avdelingene hos de store importørene er ikke enige og hevder følgende: Hvis du velger å gå fra 95 til 92 oktan vil du miste litt effekt og forbruket vil gå litt opp. Det er ikke mye, men i de fleste tilfeller vil det merkes. Med tanke på de små prisforskjellene er det meget mulig at vinningen går opp i spinningen.

Kan din bil kjøre på 92 oktan?

Det er ikke mulig å si konkret hvilke modeller og merker som kan bruke 92 oktan, men runde formuleringer kan vi bruke. Vanlige biler fra cirka 1995-modell og oppover er forholdsvis sikre. Disse bilene har bankesensor som har som oppgave å oppdage og forhindre motorbank. Når motoren blir fôret med 92 oktan vil bankesensoren forsinke tenningen og forhindre motorbank (selvantennelse av drivstoff).

Fyller du 92 oktan og det viser seg at du ikke har bankesensor, vil du få motorbank. Det er farlig for motoren og da må den ikke belastes hardt. Snarest mulig bør du da fylle på med 98 oktan for å bringe oktantallet opp. Har du en gammel bil kan du likevel få justert tenningen på et verksted slik at du kan benytte 92 oktan.

Mer om oktan finner du her.