<b>SPRETTERT:</b> Norge fikk en overraskende titt på Polaris Slingshot som blir tilgjengelig til neste år. Foto: RUNE M. NESHEIM
SPRETTERT: Norge fikk en overraskende titt på Polaris Slingshot som blir tilgjengelig til neste år. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

Trehjuling fra Polaris

Råskap for to.

Polaris fyllte akkurat 60 år og feirer blant annet med denne skapningen. Navnet er Slingshot og den blir tilgjengelig til våren.

Trehjuling

Den er en mellomting mellom KTM X-Bow og Bombardiers Can-Am Spyder og konkurrerer i moro-kategorien sammen med Ariel Atom, Caterham Super Seven, Morgan Threewheeler og andre rare åpne biler. Felles for de alle er høy pris og mye moro.

Polaris tester hjul uten luft.

Vi fikk dessverre ikke testet skapningen, men fikk anledning til å studere den og gleder oss til testkjøring til våren.

RØRRAMME: Polaris kan rørramme og plast. Mellom forhjula finner vi en 2,4-liters motor med femtrinns girkasse. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer
RØRRAMME: Polaris kan rørramme og plast. Mellom forhjula finner vi en 2,4-liters motor med femtrinns girkasse. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Litt bil, litt mc

Det er et rørrammechassis med tradisjonelt montert motor og girkasse i lengderetningen. Pent pyntet med rå linjaldesignede plastbiter. Det krydres med brede lavprofildekk og kule designelementer. Den har elektronisk stabiliseringsprogram, antispinn-kontroll og blokkeringsfrie bremser. Alt sammen slås av med en bryter. Da blir det en real burne- og sladdevogn.

De er ikke de eneste med tre hjul.

Polaris ønsker å hente kundene fra adrenalinjunkies som i dag kjører UTV, MC, Scooter, sportsbiler og raske båter.

Utviklingen har pågått i tre år. Foreløpig finnes den i rødt og grått og har 18-tommere foran og en 20-tommers felg bak. 205 mm brede foran og 265 mm bak.

Når tre hjul er ALT for lite.


Interiørt er det svært spartansk og i regnværsvennlig plast. Info skjer vi en 4,3-tommers LCD-skjerm. Et lite hanskerom finnes bak setene. Både seter og ratt er justerbart. Kommunikasjon via fører og passasjer kan skje via bilen s blåtann-tilkobling dersom du kjøper hjelm med dette utstyret.

Motor

Det er ikke noen småmotor fra ATV-programmet du finner, men en 2,4-liters firesylindret motor med 173 hk og 225 Nm.

Det er nok til å signere svarte spor på de tre første girene. Den drives av en femtrinns girkasse. Kraftoverføring skjer på noe utradisjonelt vis. Først med en mellomalksel til en 90-graders vinkel og derfra via reim til bakhjulet, på Polarisvis. Men det blir ikke noe billig leketøy. I USA koster den 24.000 dollar. Med motorsykkelavgifter tilsvarer det drøyt 420.000 kroner.

TÅLER VÆR: Det finnes knapt åpnere bil, men interiøret tåler godt skikkelig drittvær. Husk klær! Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


FORNØYD HØVDING: Truls Tvete styrer hele Polaris-eventyret for vest-Europa og gleder seg til ny fabrikk i Polen. Den vil produsere volummodellene som selges i Europa. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer