<b>OPPLEVD DETTE?</b> Et stort antall opplever å bli bulket uten å få kontakt med den skyldige. Foto: COLOURBOX
OPPLEVD DETTE? Et stort antall opplever å bli bulket uten å få kontakt med den skyldige. Foto: COLOURBOXVis mer

Treffer og stikker

Et problem som rammer utrolig mange.

- Her er vi på sporet av en moralsk brist i befolkningen, sier Kurt Undereidet, fagsjef i If Skadeforsikring.

Han snakker om vår adferd når det gjelder skader på biler som står parkert.

For hele 51 prosent av de spurte i en undersøkelse gjennomført av Perduco for IF skadeforsikring, har opplevd å få skader på bilen når den har stått i et parkeringshus eller på en vanlig parkeringsplass. Og åtti posent av disse har ikke hørt noe mer fra skadevolder. Tre av ti oppdaget først skaden senere, og hørte ingenting fra den skyldige. Fem av ti oppdaget skaden umiddelbart, men hørte ingenting fra den skyldige.

I 2008 registrerte Finansnæringens hovedorganisasjon over 55.000 bulker på parkerte biler i Norge. Årets verste bulkedag er lille julaften.

Les også: Det hemmelige bonuskartellet

Dyrt!

- Prisen på reparasjoner er nok en viktig årsak til at mange stikker av. En vanlig reparasjon av en bulket dør kan koste rundt 7.000 kroner pluss moms. Mange av de som stikker av frykter nok kostnadene og bonustapet, sier Undereidet.

Les også: De stikker av, du får regningen

Problemet er at den som har fått skaden blir sittende med regningen når noen stikker. Forsikringstakere med kasko får fullt oppgjør, men må betale egenandel og taper også bonus. Dette systemet mottar jevnlig kritikk fra bilistorganisasjoner og forbrukerorganisasjoner.

- Noen lurer på om det ikke hadde vært mulig å slippe bonustap når en blir påkjørt og den andre stikker av, men da måtte vi ha forandret hele forsikringssystemet og prisene på forsikringen ville ha steget. De sa informasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige til Aftenbladet.no i januar i år.

Alt for trangt

Forsikringsselskapet går ut mot de som driver parkeringshus og -plasser, siden halvparten av de spurte sier at de ofte eller svært ofte opplever at det er trangt og vanskelig å manøvrere bilen i parkeringsanleggene.

- En del parkeringshus er bygget som om vi alle hadde småbiler, men i stedet er bilene blitt større og ofte med dårligere utsikt, sier Undereidet som tror kjøpesentre kunne fått mye velvilje fra sine kunder ved å lage romsligere og mer oversiktlige parkeringsanlegg.

Les også: Dobbeltparkering - er det lov?

- Standarden i enkelte parkeringshus er håpløs. Parkeringsplassene kan være så små at selv den mest erfarne sjåfør har problemer. Da blir det fort riper og bulker. Det sa daværende informasjonssjef Egil Otter i Norges Automobilforbund til Aftenposten i 2006.

Parkeringsskader

Hva skal til for å få ned antallet hit-and-run på parkerte biler? (Avsluttet)
Romsligere parkeringslommer(36%)
Mer kameraovervåkning og kontroll på parkeringsplassene(32%)
Hardere straffer for synderne(16%)
Endrede forsikringsregler(13%)
Mindre biler(3%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Parkeringsplasser utformes på basis av normer som skal ha eksistert siden 60-tallet. Disse indikerer at de skal være 2,5 meter brede og fem meter lange, mens det minimum bør være syv meter mellom to rekker om man parkerer i 90 grader av kjøreretningen. (Kilde: wikipedia)

Forbudt å stikke av

Har trafikkuhell voldt materiell skade, og det ikke er noen til stede som kan vareta skadelidtes tarv, skal den som har voldt skaden, snarest mulig underrette skadelidte eller politiet om uhellet.

Dette er sitat fra Vegrafikklovens paragraf 12. Åtte av ti som kjører på andres biler, gjør altså noe som er forbudt. Og det er ikke tilstrekkelig å legge igjen navn og nummer på den skadde bilen. Du skal faktisk ta kontakt med eier eller politiet, og risikerer i praksis bot om du ikke gjør det.