Etter 3008 HYbrid4 og 508 RXH kommer nå en tredje dieselhybrid fra Peugeot. 508 HYbrid4 appellerer mer til et klassisk sedanklientell som vil skilte med mer moderne teknologi som i tillegg gir et visst miljø-alibi. Også her snakker vi om 200 hk hvorav 37 elektriske, om firehjulsdrift og CO2-utslipp under 100 gram.
Etter 3008 HYbrid4 og 508 RXH kommer nå en tredje dieselhybrid fra Peugeot. 508 HYbrid4 appellerer mer til et klassisk sedanklientell som vil skilte med mer moderne teknologi som i tillegg gir et visst miljø-alibi. Også her snakker vi om 200 hk hvorav 37 elektriske, om firehjulsdrift og CO2-utslipp under 100 gram.Vis mer

Tredje Peugeot-hybrid: 508 HYbrid4

Hybrider er i skuddet som aldri før og det tar Peugeot konsekvensen av.

Nylig testet vi, og ble imponert av, Volvos høyteknologiske og ladbare hybrid V60 D6 AWD eller V60 Plug-in Hybrid som den også kalles.

Her er teknologien dratt lenger enn noen hadde gjort det så langt og, selv om bilen ikke er spesielt dyr i forhold til ytelser og teknologisk nivå, koster den tross alt 650.000 kroner, hvilket er en god del over familiebilbudsjettet for de fleste.

Mindre avansert, men rimeligere

Et rimeligere alternativ er dieselhybridene fra Peugeot, som riktignok ikke kan lades fra stikkontakt, men som kan skilte med både gode ytelser, ganske lavt forbruk og firehjulsdrift. Vi har tidligere testkjørt "allroad"-versjonen, den høyreiste stasjonsvognen 508 RXH.

200 hk

Nå kommer det en stor sedan fra samme produsent og med samme drivlinje. Bilen heter Peugeot 508 HYbrid4. Som de to andre bilene med Peugeots dieselhybridløsning, har vi å gjøre med en dieselmotor på to liter og163 hestekrefter som driver forakselen, og en elmotor på 37 hester som driver bakakselen. Samlet maksimal effekt blir således 200 hestekrefter.

Etter 3008 HYbrid4 og 508 RXH kommer nå en tredje dieselhybrid fra Peugeot. 508 HYbrid4 appellerer mer til et klassisk sedanklientell som vil skilte med mer moderne teknologi som i tillegg gir et visst miljø-alibi. Også her snakker vi om 200 hk hvorav 37 elektriske, om firehjulsdrift og CO2-utslipp under 100 gram.
Foto: Knut Moberg

Bilen kan kjøres med fire forskjellige innstillinger - hel-elektrisk, automatisk, sportslig og med permanent firehjulsdrift (4WD).


Svært nøysom

Forbruket ifølge EU-syklusen er på lave 0,34 liter per mil; dette forårsakes delvis av at ren el-modus kan benyttes flere ganger i løpet av en kjøretur da batteriet lades opp underveis.

Les også: Vi har kjørt verdens første dieselhybrid

Dette medfører også et lavt CO2-utslipp på 95 gram per kilometer, altså tilsvarende en gjerrig småbil. Dette er igjen med på å gjøre at prisen ikke blir så aller verst i Norge, skal vi tro signalene fra importøren. Noen pris er ennå ikke oppgitt, men vi mener vi har gode grunner til å forvente at denne vil havne på rundt omkring 430.000 kroner, i hvertfall ikke så veldig mye mer.

Bilen kommer i salg i Europa nå i sommer.