TIGERSNUTE: Fasongen på grillen er Kias designsignatur og nykommeren Stonic, en liten crossover, er intet unntak. Bilen tilbys i mange to-toners fargekombinasjoner med et kontrasterende tak som gir en visuell «targa-effekt». Foto: Kia
TIGERSNUTE: Fasongen på grillen er Kias designsignatur og nykommeren Stonic, en liten crossover, er intet unntak. Bilen tilbys i mange to-toners fargekombinasjoner med et kontrasterende tak som gir en visuell «targa-effekt». Foto: KiaVis mer

Ny SUV: Kia Stonic

Trapper opp SUV-satsing

Hyundai-konsernet satser i stadig større grad på SUV- og crossover-segmentene. Nå er det offensiv i den minste klassen som gjelder. Her er Kias bidrag.

Det er bare et år siden vi kjørte den første kompakte crossoveren fra Kia, hybriden Niro. Og nå utvider de igjen sitt produktspekter, denne gang med denne bilen: Stonic. Det er en modell i størrelsesklassen under, som produsentene kaller B-SUV. Den forekommer oss svært inspirert av den tøffe konseptbilen Provo, som vi omtalte for fire år siden.

Folkesuvene, og særlig de kompakte crossoverne, er mer populære enn noen gang før og stadig nye modeller kommer til. Den ferskeste klassen er også den minste, der man finner de franske Renault Captur og Peugeot-konkurrenten 2008, den helt ferske Opel Crossland X og japanere som Mazda CX-3 og Honda HR-V, og selvsagt bilen som var først i denne klassen, Nissan Juke.

BABY-SUV: De små crossoverne som Juke, Captur, Crossland X og nå Stonic, kan for mange være neste skritt opp fra småbilklassen - eller et mer høyreist alternativ til en klassisk kompaktbil à la Golf. Foto: Kia Vis mer

Koreanerne vil selvsagt være med på leken, og nå Kia lanserer sitt bidrag i kjølvannet av at konsernslektning Hyundai har lansert sitt - med det velklingende navnet Kona. For å differensiere seg i et stadig mer tett befolket marked, satses det på design og tidsriktig teknologi, samt selvsagt Kias 7-årsgaranti.

Bilen vil tilbys med et stort antall mulige to-tone fargekombinasjoner for personifisering av bilen, slik Citroën i sin tid introduserte på sin DS3 eller Audi på sin A1.

Stonic kan leveres med et utvalg bensinmotorer hvorav en 1,0-liters turbo med direkteinnsprøytning på 120 hestekrefter, en 1,25-liter og en 1,4-liter, begge selvpustende. For dem som fortsatt sverger til diesel, tilbys en 1,6-liter.

TØFF: Skliplate under hekken og bred positur gir de riktige SUV-vibbene. Foto: Kia Vis mer

Kia presiserer at bilens oppsett er tilpasset europeiske forhold og bilen er designet for Europa. B-SUV-ene antas å ville bli en stadig større klasse og til og med gå forbi C-SUV-ene, som spenner fra Nissan Qashqai til Toyota RAV4 eller Ford Kuga, innen 2020 for å utgjøre én av ti nye solgte biler - to millioner i året.

Det er regnet nøyaktig på hvor i markedet kundene i segmentet kommer fra: 21 prosent opp fra småbilklassen, og 15 prosent fra den tradisjonelle kompaktklassen (VWGolf, Opel Astra, Peugeot 308...)

Vi har ikke fått oppgitt bilens dimensjoner med unntak av bagasjerommet: 352 liter, noe som er sammenlignbart med det man finner i Golf-klassen.

FARGERIK: Her viser Kia an annen fargekombinasjon som kan velges på Stonic. Foto: Kia Vis mer

Up-to-date på sikkerhet

Stonic tilbys selvsagt med Kias «Drive Wise» - hele rekken av sikkerhestsystemer og ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) som anbefales av trafikksikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP, inkludert kollisjonsvarsling med automatisk nødbrems og fotgjengergjenkjennelse, varsling for kryssende trafikk ved rygging, automatisk nedblending av hovedlysene, tretthetsvarsling og blindsoneovervåkning.

Vi kommer tilbake med mer informasjon når tiden for prøvekjøring nærmer seg. Kia Stonic kommer på markedet i tredje kvartal i år.

Les også:

GT-en Kia Stinger - vil tukte BMW og Audi

Kia importerer brukte nybiler

Møt Karoq, den nye kompaktsuven fra Skoda