<b>FLYVENDE BIL:</b> Bilen Transition fra det amerikanske selskapet Terrafugia er klar for siste tester og produksjonsbåndet. Foto: Terrafugia
FLYVENDE BIL: Bilen Transition fra det amerikanske selskapet Terrafugia er klar for siste tester og produksjonsbåndet. Foto: Terrafugia Vis mer

Transition: Den kan fly

Prototypene er i produksjon, og de første bilene ventes å være klare til levering om halvannet år.

Den flyvende bilen Transition er klar for produksjonsbåndet. Terrafugia, som er selskapet bak kameleonen, har produksjonslokalene klare, for lavskala-produksjon i første omgang.

- Terrafugia har iverksatt planer som kan tillate start av småskalaproduksjon så tidlig som siste del av 2011, skriver Terrafugia i en pressemelding. På lengre sikt er ikke planene om storskalaproduksjon avrundet ennå og vil påvirkes av den erfaringen vi gjør oss under småskalaproduksjon, skriver Terrafugia.

Les også om flyvebilen AirCar som ble vist på bilutstillingen i New York i 2008.

1,24 millioner kroner

For øyeblikket er to prototyper under produksjon på fabrikken i Woburn, Massachusets. Den ene bilen skal brukes til omfattende testing av kjøreegenskapene, mens den andre skal brukes til å fullføre og få godkjennelse som lett småfly.

- Erfaringen fra byggingen av disse prototypene vil også bli brukt til å kunne sette en endelig pris på kjøretøyet, som er forventet å bli mellom 200.000 og 250.000 dollar, ifølge Terrafugia.

Dette tilsvarer cirka mellom 1,24 millioner og 1,54 millioner norske kroner. Med norske avgifter vil dette bildet selvsagt bli et helt annet. Den største utfordringen her til lands vil imidlertid være godkjenningene fra Vegdirektoratet og Luftfartstilsynet.

Selge bilen din og kjøpe flybil i stedet? Her kan du sjekke hva bilen din er verdt - kanskje har du nok til både depositum og mer til?

Foto: Terrafugia
Foto: Terrafugia
Foto: Terrafugia
Foto: Terrafugia
Foto: Terrafugia
Foto: Terrafugia
FLYVENDE BIL: Bilen Transition fra det amerikanske selskapet Terrafugia er klar for siste tester og produksjonsbåndet. Foto: Terrafugia
Foto: Terrafugia
Foto: Terrafugia
Foto: Terrafugia
Foto: Terrafugia
Foto: Terrafugia
Foto: Terrafugia
Foto: Terrafugia
Foto: Terrafugia
Foto: Terrafugia
Foto: Terrafugia
Foto: Terrafugia
Foto: Terrafugia
Foto: Terrafugia


Europeisk regelverk

I USA har amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) gitt flybilen dispensasjon for den høye vekten i egenskap av fly, som kommer av kravene som flybilen i egenskap av bil må tilfredsstille for å få godkjennelse som kjøretøy.

- Dette er et fly basert på en amerikansk industristandard – altså generelle krav til hvilke materialer som skal benyttes i produksjon av et slikt fly. Regelverket for det som kalles Light Sport Aircraft (LSA) er ikke etablert i Europa, men er under utvikling i disse dager. Utkastet til nytt regelverk har en del fellestrekk med det amerikansk, men hva dette vil innebære i praksis er det for tiden bare det Europeiske luftfartssikkerhetsbyrået EASA som kan svare på, sier informasjonsrådgiver Bjørn Erlandsen i Luftfartstilsynet til DinSide.


Halvannet år til første levering

Anna Mracek Dietrich i Terrafugia sier til DinSide at de første flybilene skal leveres rundt årsskiftet 2011/2012. De understreker også at det har vært en god del feilinformasjon i ulike medier hva gjelder godkjennelsen av bilen.

- Den 110 pund (50 kilo, red. anm.) vekt-dispensasjonen gitt til Transition av FAA er gunstig med tanke på å oppnå sikkerhetsmålene vi har for Transition, men det utgjør ingen godkjennelse, som det er påstått noen steder, sier Anna Mracek Dietrich i Terrafugia til DinSide.

Den offisielle godkjennelsen gjenstår altså, noe prototypene og testing av disse er et ledd i.

Selskapet har allerede fått over 80 bestillinger på flybilen, og de tar fremdeles imot reservasjoner mot et depositum på 10.000 dollar - tilsvarende 61.865 kroner.

Farvel til køen?

Selv om bilen kan fly, betyr ikke dette at du kan ta av på Karl Johan eller på E18 om køen blir for plagsom. Ifølge Terrafugia, kan flybilen ta av og lande på enhver offentlig flyplass med en rullebane på minst 762 meter. På bakken kan bilen kjøres på enhver vei og bli parkert på en standard parkeringsplass eller i en vanlig garasje. Du må selvsagt ha førerkort for bil, samt Sport Pilot license i USA. Hvordan dette evenuelt vil falle ut etter nytt regeverk i Europa, er uklart.

Flybilen har plass til to - og lasterommet har ifølge produsenten plass til golfkøller, og godt er jo det ...