Vis mer

Trang og deilig

Audi plasserer en lekker nisjemodell midt oppe i en rekke andre Audi-modeller.

A5 sportback er en firedørs versjon av A5 kupé. De to ekstra dørene gjør selvsagt adgangen til baksetet enklere, men kupéens størrelse generelt minner mer om en todørs bil enn en firedørs bil. Bagasjerommet har samme løsning som for kombikupé, nemlig at bakruta følger med opp når man åpner bagasjelokket. Dermed blir innlasting enkel. Nedfellbar bakseterygg er også bra og gjør at påhengsmotor og andre ting som ruver i lengden og ikke ikke i høyden, lett får plass.

Minus 4,6 centimeter

Vi starter med hovedproblemet. Nemlig takhøyden i denne bilen, som har soltak. Etter litt e-postaktivitet med importør har det kommet frem at elektrisk soltak tar 4,6 centimeter av takhøyden. For oss skikkelig høye blir det umulig å sitte riktig, og hodet mitt subbet faktisk helt oppe i glassplata. Vi lånte ut bilen til litt mer normale mennesker, og flere ønsket seg mer takhøyde. Selv om jeg tar en god del på egen regning for mine 196 centimeter, så har vi fortsatt en god sak. For eksempel så klarer Porsche å bygge 911 med soltak som jeg sitter helt fint i.

Løsningen i A5 Sportback blir å innta kjørestilling fra Opel Ascona, ala Kongsvinger og Notodden (er selv fra Kongsvinger), nemlig nær-liggende-kjøring. De som husker litt tilbake kan kanskje huske at Ascona-gutta brukte samme ryggvinkel for både kjøring og samleie i førersetet. Ved kjøring var det altså bare så vidt langefingeren rakk nederste del av rattringen. Det samme kan man gjøre i A5, men vi anbefaler aldri en slik kjørestilling. Vi vil sitte riktig! Løsningen blir langt på vei å droppe soltak.


Lekker

Da begynner vi med det litt mer konstruktive eller kjedelige, alt ettersom hvordan man velger å se det.

En ting er sikkert, Audi lager lekre biler og denne er intet unntak. Det er kanskje en av de fineste Audiene på markedet, og selv om flere hadde problemer med å forstå hva man skulle med en slik bil, tar den seg godt ut. Audi sier selv, og skjønner like godt som oss andre, at dette er en nisjebil. Men - at det er viktig å ha nyheter for å holde salget i gang. Nå har de i hvert fall tre, A4 sedan, A6 sedan og A5 sportback, som alle trår i den samme salaten, og som kan avløse hverandre med nyheter. A5 todørs kommer i tillegg.

Sportslig

A5 Sportback er ingen liten bil og måler 4,7 meter i lengden. Likevel oppfører den seg svært sportslig. Noe av grunnen til det velger vi også tilegne 18-tommers felger og sportsunderstell.

Testbilen heter 2.0T og er utstyrt med en toliters firesylindret motor med 211 hestekrefter. Dreiemomentet er 350 newtonmeter, og er tilgjengelig fra 1.500 til 4.200 omdreininger i minuttet. Det må sies å være en motor omlag midt på treet i A5 serien selv om ikke 160-hester ikke leveres til Sportback.

0 til 100 går unna på 6,6 sekunder, og toppfarten er 241 kilometer i timen. Det oppleves som sprekt, og kraftressursene i motoren er gode.

Nye høyder

Denne bilen utmerker seg også på flere områder. Det ene er selvsagt prisen. Dette er nok ny rekord for toliters turbomotor. Med en rikholdig liste med ekstrautstyr koster den intet mindre enn 826.500 kroner. Husk at vi her snakker som en tolitersmotor, ikke V6er.

Det andre er at den er veldig rask. Frasparket er solid, og denne bilen har også en 7-trinns dobbelkløtsj automatgirkasse, men det er kun modellen med manuell girkasse som leveres med start/stop. Som vanlig gir denne girkassen jevn akselerasjon med uavbrutt drag gjennom girskiftene samt svært rask sjaltehastighet. Man kan velge mellom automatisk modus eller manuell, men i manuell funksjon girer den uansett når man når turtallstoppen.

Vi legger ved en film med uvisst opphav. Det starter med litt statiske bilder som går over til kjøring ved cirka 3 minutter og 38 sekunder.


Firehjulsdrift

A5 med firehjulsdrift har ikke Haldex-systemet som fortsatt kun brukes på biler med tverrstilt motor. Her er det senterdifferensial med 40 prosent foran og 60 bak. Det er dette som er den skikkelige firehjulsdriften og som ikke bare forbedrer fremkommeligheten, men også kjøre egenskapene. Audi sliter med understyring, men A5 har de desidert beste kjøreegenskapene i Audirekken, hvis ser bort i fra R8.

Vi synes denne bilen fortjener firehjulsdrift. Forhjulstrekk er jo greit, men gir en ekkel følelse i en såpass kjøreglad bil. Dette er den billigste firehjulstrekkeren med bensinmotor, siden 180-hesteren ikke leveres med firehjulsdrift. Går man over på diesel får man firehjulsdrift på 170-hesters TDI. Da starter prisen 150.000 kroner lavere enn på testbilen, nemlig 493.000 kroner. Da får man heller ikke automatkasse.


Konkurrenter

Denne bilen er unik og spesiell, og dette fenomenet som Mercedes fant på med CLS sprer seg fort. Passat CC er egentlig den bilen som ligner mest og Volkswagen har i likhet med Mercedes også valgt en konservativt bagasjelokk og ikke kombikupé som Audi. Kombikupé er ikke nytt og dette ligner jo på Saab 99 fra 1974.

BMW har ingen slik bil, men det ryktes at GT-konseptet som foreløpig kun finnes på basis av den nye 5-serien, også skal forplante seg i 3-serien.

Ellers vil Mercedes C-klasse og BMW 3-serie i tilsvarende prisklasse være svært nærliggende å sammenligne med. Klassen har uansett kommet for å bli, og siden Mercedes fant på dette konseptet regner vi at de ikke har tenkt å la Audi holde på med A5 Sportback uten konkurranse.