Tramonto + Latigo = 1.110 Fisker-hestekrefter

Det dreier seg om de to BMW- og Mercedesbaserte nyhetene man kunne beundre under bilutstillingen i Frankfurt og som er resultatet av Henrik Fiskers satsning på karrosseridesign og -bygging på høyeste nivå gjennom firmaet Fisker Coachbuild.

Fisker Tramonto "PPP": 610 hester, 325 km/t. 0-100: 3,8 sek. Vis mer

Tramonto + Latigo = 1.110 Fisker-hestekrefter

  1. Store bilder!


Disse to fenomenale sportsbilene heter henholdsvis Fisker Tramonto og Fisker Latigo og fås i forskjellige motorvarianter. Årsaken til det er nettopp at virksomheten til Fisker er i hovedsak design og bygging av nye karrosserier og eksklusive interiører til eksisterende og modifiserte versjoner av chassis, drivlinjer og motorer fra etablerte bilprodusenter - i tråd med en stolt tradisjon.

Topp-ytelser i eksklusiv drakt

Denne typen virksomhet utgjorde en viktig del av bilindustrien i første halvdel av forrige århundre, og nå bringer Fisker, forøvrig opprinnelig dansk men etablert i California, ære til luksus-karrosserimakeryrket igjen. De bilene som kan beundres her er nemlig hyper-eksklusive i formgivning og teknisk utførelse. Under de elegante panserne finner man det heftigste av motorisering fra Mercedes/AMG og BMW, med litt hjelp fra tuning-spesialist Kleemann, nok en stor danske i bilverdenen. Henrik Fisker har tidligere erfaring med design blant annet med BMW og Aston Martin.

Tramonto forfra Vis mer


325 km/t - elektronisk begrenset

Sammen med makker Bernhard Koehler er Fisker i ferd med å skape seg et navn bilinteresserte helt sikkert vil lære å kjenne. Foruten eksklusiviteten som ligger i designen og håndverket kan Fisker også skilte med ytelser av ytterste klasse. Sportskabrioleten Tramonto med "Performance Plus"-pakke er det mest ekstreme produktet. Den er basert på innmat fra Mercedes-Benz SL55 AMG og er blitt ytterlige trimmet av Kleemann. 5,5-liters V8-motoren med kompressor yter således ultra-spreke 610 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 835 newtonmeter. Topphastigheten er elektronisk begrenset til 325 kilometer i timen. Null til hundre går unna på under fire sekunder.

Fisker Latigo: V10, 500 hester. Basis: BMW M6 Vis mer


Latigo: V10 og 7-trinnskasse

Ved siden av den åpne toseteren Tramonto presenterer i denne omgang Fisker også sportskupéen Latigo, basert på BMW M6. I denne versjonen yter V10-motoren 500 hestekrefter og er utstyrt med BMWs manuelle girkasse med automatkløtsj og syv sekvensielle trinn - pluss diverse styringsprogrammer. Ikke overraskende skilter denne Fiskeren med de samme ytelser som M6: 250 kilometer i timen i begrenset toppfart og 4,6 sekunder fra 0 til 100. Det er planlagt en trimmet, høy-ytelsesversjon av Latigo, men spesifikasjonene er ennå ikke kjent. En rimeligere variant basert på BMW 650Ci er pr. idag tilgjengelig for bestilling.


Nær 300.000 dollar

Den foreløpige toppmodellen i Fisker-programmet har en prislapp i USA på 296.775 dollar med ekstraytelses-pakken. Listeprisen på en "ordinær" SL 55 AMG er 125.775 dollar. Proporsjonene taler for seg selv: Fiskers design og kreasjon er ikke billig og forsvarer bruken av egne merke- og modellbetegnelser. Merkevaren bør nok slå an temmelig solid for at det skal vise seg realistisk å selge de 150 eksemplarene per år Fisker akter å produsere. Kombinasjonen stilig og spenstig design, håndverk av ypperste kvalitet både utvendig (lettmetall og karbonfiber) og innvendig (mykeste skinn og gjennomarbeidet detaljfinish), er ingrediensene som skal hjelpe den unge bilprodusenten å nå målet.

Benytt denne anledningen til å klikke gjennom fotoalbumet med Fiskers biler, mekanikk og interiører:

  • Store bilder av Fisker Tramonto og Latigo finner du her.