Trege sjåfører irriterer mange. Foto: Colourbox
Trege sjåfører irriterer mange. Foto: ColourboxVis mer

Trafikksinker skaper også ulykker

Men MÅ man kjøre i fartsgrensen?

Å råkjøre skaper farlige situasjoner på veien. Men det kan også trafikksinkene gjøre.

Nølende og usikre sjåfører, og kjøring under fartsgrensen fører også til ulykker. Det kommer frem i en rapport fra Transport Department i Storbritannia.

Og bilistene er enige. I en undersøkelse gjennomført av et britisk forsikringsselskap, svarer 60 prosent at de blir stressa og frustrerte hvis de havner bak en sinke. En tredjedel av dem svarte at de har opplevd nesten-ulykker på motorveien på grunn av trafikksinker.

Et skummelt scenarie kan for eksempel være en sinke som skal inn på motorveien, og legger seg ut i et av filfeltene uten å gasse tilstrekkelig på og komme opp i farten bilene som kjører på motorveien holder. Da kan det lett oppstå skumle situasjoner hvis det kommer en bil i større tempo bak.

45 prosent at dersom de havner bak en trafikksinke vil de ta risken på å gjøre en forbikjøring, selv om ikke forholdene for det er ideelle.

Foreslår egne sinkefiler og fartsbøter

For å få bukt med problemet, ønsket 27 prosent av de som svarte i undersøkelsen at det ble laget egne filer for de som kjører sakte. Enda flere, omtrent 50 prosent, mente det burde være fotobokser som registrerte bilister som kjørte under fartsgrensen, skriver Telegraph.co.uk.

Det er sikkert ikke bare britiske bilister som irriterer seg over sinkene som kjører under fartsgrensen. Det finnes (selvsagt) facebooksider for dem som virkelig irriterer seg. Men bør man egentlig bli så irritert?

Eldre sjåfører er ikke verst

Utenfor tettbygde strøk er den generelle fartsgrensen 80 km/t. På svingete landeveier er det ikke sikkert at det er lurt å holde så høy fart. Foto: colourbox.com Vis mer


En fartsgrense er ikke et fartspåbud, men indikerer hva som er maks tillatt fart når forholdene er optimale. Det vil si at det er god sikt, tørr fin asfalt, og ingen fare for plutselige køer.

- Når folk kjører under fartsgrensen kan det skape farlige forbikjøringer og unødvendig irritasjon. Men bilistene bør ha mer tålmodighet. Om en holder 70 i 80-sonen betyr ikke det at en kjører for sent, fartsgrensen angir bare høyeste tillatte hastighet, uttalte politiførstebetjent Jens Kleppe ved trafikkseksjonen i Bergen sentrum politistasjon til Bt.no i forbindelse med en sak om forvirrende fartsgrenser.


Setter ned fartsgrensene

Statens Vegvesen har nå begynt å sette ned fartsgrensen på 490 kilometer vei uten midtdelere. Det vil si at mange steder settes fartsgrensen ned fra 80 til 70 km/t, mens også noen veikilometer blir satt ned fra 90 til 80 km/t.

I en kronikk forteller vegdirektør Terje Moe Gustavsen at fire av fem bilister av og til eller ofte kjører 5-10 km over fartsgrensen, mens halvparten sier at noen ganger går farten opp i 15 km/t over fartsgrensen.

"Analyser av trafikkulykker viser at i mer enn halvparten av alle dødsulykkene i trafikken er høy fart en av de viktigste årsakene. Mer overraskende er det for mange at i hver tredje trafikkulykke er litt for høy fart en medvirkende årsak til ulykken."

LES OGSÅ: Så høy blir fartsboten