VANLIG SYN: Når mann og kvinne kjører i samme bil, er det gjerne mannen som sitter bak rattet. Foto: Colourbox.com
VANLIG SYN: Når mann og kvinne kjører i samme bil, er det gjerne mannen som sitter bak rattet. Foto: Colourbox.comVis mer

Tradisjonelle i trafikken

Bilen bekrefter mannens maskulinitet.

Selv om likestillingen kan sies å ha kommet langt på de fleste områder i Norge, ser kjønnsrollene ut til å være relativt fastlåste i trafikken.

For når mann og kvinne kjører sammen, er det mannen som sitter bak rattet. Kvinnene kjører de korte hverdagsstrekningene, og lager de minste bulkene.

Kvinner vil ikke kjøre bil i utlandet

Hverdagsbulking

Det er mellom 8-9 om morgenen og 15-17 om ettermiddagen på ukedager at kvinner oftest er involvert i ulykker. På disse tidspunktene opplever kvinner 18 prosent flere ulykker enn menn, viser tall fra DnBNOR.

- Dette kan indikere at det stadig er kvinner som i stor grad er sjåfører i forbindelse med bringing og henting av barn, sier Anne Stine Eger Mollestad, skadeleder i DnBNOR.

Ulykkene kvinner er involvert i, er i stor grad i forbindelse med parkering eller rygging.

Når familien skal på tur til hytta, er det far som sitter bak rattet. Det er også menn som er involvert i flest alvorlige ulykker, og flere finner sted i helgene.

Kjønnsforsker Jørgen Lorentzen, Senter for Kjønnsforskning, UiO Foto: UiO Vis mer

Men hvorfor har det egentlig skjedd så lite med kjønnsrollene i trafikken? Og hvorfor slipper ikke kvinner til bak rattet i større grad? DinSide har snakket med kjønnsforsker Jørgen Lorentzen, som påpeker at noe tross alt har endret seg.


- I dag har de aller fleste kvinner sertifikat, og de fleste kvinner kjører bil, så det har da skjedd noe, sier Lorentzen, som jobber ved Senter for kjønnsforskning ved Universitetet i Oslo.

Mennene bremser

Lorentzen forteller videre at mannens forhold til bilen er den viktigste årsaken til det relativt tradisjonelle kjønnsrollemønsteret på norske veier.

- Bilen er sterkt knyttet til maskuliniteten. Det å mekke på bilen har alltid vært og blir fremdeles sett på som en mannsjobb, og bilen er også et statussymbol for menn, som viser hvem du er. I tillegg er bil knyttet til fart og spenning, som også er en del av den tradisjonelle forståelsen av maskulinitet, forteller Lorentzen.

Så det er mennene som bremser likestillingen i trafikken?

- Det er nok ingen bevisst bremsing, og de fleste kvinner kjører også bil. Men mange menn vil heller sitte ved rattet selv enn å slippe til kvinnene mer, fordi de synes de blir umandiggjort ved å sitte i passasjersetet. Ikke i forhold til sin egen kone, men i forhold til eventuelt andre menn som kan se dem. Det er tross alt gjennom andre menns blikk at man først og fremst får bekreftet sin maskulinitet, sier Lorentzen.

Så hvis mannen sitter i passasjersetet, kan dette si noe om forholdet dem i mellom?

- Det kan det kanskje, ellers betyr det at mannen har drukket alkohol, sier Lorentzen med et smil.

Kvinner som vil slippe til bak rattet, bør kanskje vurdere å skjenke mannen sin, eller kjøpe egen bil. Men også i markedsføringen av biler smyger det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret seg inn.

Statistikken viser at flest menn dør i trafikken

Fremmer konebilen


Det blir nemlig stadig vanligere for norske familier å eie to biler.

- Det er gjerne mor som kjører den dårligste bilen med barna i baksetet, mens far kjører matpakka i den sikreste bilen, sier Anne Stine Eger Mollestad i DnBNOR.

Noe av grunnen er antakelig bilbransjens markedsføring av "konebiler", som små bybiler med plass til barna eller shoppingposene.

- Bilbransjen ønsker å tjene penger, og fremmer derfor et syn som skal få familien til å kjøpe to biler. Dette skjer gjennom å markedsføre én type biler for menn og én for kvinner, sier Lorentzen.

Les også: Disse vil gifte seg til rikdom