Dørene på Toyota Insect åpner seg automatisk på den siden hvor du nærmer deg bilen.  Foto: Toyota
Dørene på Toyota Insect åpner seg automatisk på den siden hvor du nærmer deg bilen. Foto: ToyotaVis mer

Toyotas smarte Insect

Det er blitt populært å lage små 1- og 2-setere, men når kan vi få kjøpe dem?

Flere har nærmest jublet over Renault sitt smarte bidrag til urban transport, og da sikter jeg selvfølgelig til Renault Twizy. Den smale lille elektrisk drevne dingsen har en form som passer enhver matpakkesjåfør som ikke har de lengste distansene å ferdes for å komme til og fra jobben.

Uheldig løsning

Ulempen ligger i to ting. Renault Twizy kommer ikke til Norge, og den har en leieløsning i forhold til batteriene. Dette gjør det svært kronglete å hente den inn fra utlandet. Da er det bra at andre sikter inn på de samme kundene, som det Toyota nå gjør med insektet sitt.

El- og hybridsalget tar av

Tvetydig navn

Doningen ble første gang vist på en teknologimesse i Japan nylig, og navnet INSECT refererer ikke til utseendet på kjøretøyet, men står for ”Information Network Social Electric City Transporter”. Selv om den ser enkel og uskyldig ut, så har Toyota brukt det lille skallet for å prøve frem en del ny teknologi, og samkjøringen av disse.

Se flere skisser av Toyota Insect:

Foto: Toyota
Dørene på Toyota Insect åpner seg automatisk på den siden hvor du nærmer deg bilen. Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota


Prøvekanin

Av løsninger Toyota ønsker å prøve finner vi bevegelsessensorer, stemmestyring, og Cloud-teknologi som krever at bilen er online. For å få til denne Cloud-løsningen har Toyota benyttet seg av Kinect, en løsning levert av Microsoft. Ettersom kjøretøyet er en singelseter spiller det ingen rolle hvilken av dørene på ”bilen” du bruker når du skal inn og ut. Og ja, i motsetning til Renault Twizy, så har Insect fått dører. Med hjelp av de forskjellige teknologiene åpner også dørene seg selv når du nærmer deg, og den kjenner hvilken side du kommer på. Dermed kan den også åpne riktig dør. Før den lar deg kjøre avsted bruker den ansiktsgjenkjenning for å være verifisere deg som dens egentlige eier.

Renault Twizy vintertest

Men kommer den?

Mange av de teknologiene som er implementert i Insect er kanskje ikke det viktigste i første omgang. Dette er teknologier som blir viden brukt i det øyeblikket markedet er klare for dem. Det som er mer interessant er om Insect kommer i sin fysiske form, eller blir vi henvist til videre drøm om en Twizy, som ikke kommer den heller?

Dessverre kan det se slik ut. Toyota melder at de ikke har noen planer om å lansere Toyota Smart Insect, men vi kan i det minste håpe vi får se noe tilsvarende.

Alternativer på vei

Flere andre produsenter sysler med tanken om både 1- og 2-setere i småformat. Deriblant har vi sett Audi 1+1 Urban Consept, Opels 1-euro bil, VW Nils, BMW og nevnte Renault. Doking XD er også en skapning i samme gata.

Noe av dette må da på sikt kunne materialisere seg, for mange av disse kjøretøyene ville passe de norske bymiljøene vel så bra som en diger elbil gjør. For selv de opplever en enorm boost i salget i disse dager. Det sier litt om hva potensialet til en liten én eller toseter som Toyota Insect ville være.