Toyotas muskler: Lexus F skal jage BMW M

Åtte sylindre, åtte-trinns girkasse og fire enderør - her kommer Lexus IS-F som Toyotas luksus-divisjon nøkternt kaller en "høy-ytelses-sedan". Lexus viser også supersportsbilen LF-A, men nå blir vi lei av å kun få se den som konsept.

Vis mer

Toyotas muskler: Lexus F skal jage BMW M

  1. Store bilder av LF-A
  2. Store bilder av IS-F
Lexus IS-F og konseptet LF-A Vis mer


Hittil har Toyotas premium-divisjon Lexus først og fremst stått for noe av det ypperste innen komfort, luksus og kvalitet. Merket er imidlertid ikke blitt tatt på alvor når det gjelder sportslighet. Men nå skal det visstnok bli andre boller.

Ikke konkurrent

Det har vært mye snakk om at Lexus skal utfordre BMW M3. Det gjør de ikke med denne bilen - hvis man skal tro den offisielle uttalelsen fra Bob Carter, administrerende direktør i Lexus-divisjonen. Ifølge Carter skal IS-F ikke være en konkurrent til eksisterende sportssedaner, men uttrykke sportslighet og rå kjøreglede på en måte som skal være unik for Lexus. Målet er intet mindre enn å komme med en "helt ny definisjon på anvendelig kraft".

F for Flagship

Vis mer


Bokstaven F skal hos Lexus inneha noe av den samme funksjonen som "M" hos BMW og "S" hos Audi - eller "R" hos Volvo for den saks skyld. Det dreier seg om å identifisere de sportslige modellene på en diskret men lett gjenkjennelig måte. For nesten 20 år siden ble bokstaven brukt som kode for prosjektet "Circle-F", hvor F'en sto for Flagship, som skulle ende opp i kreasjonen av Lexus-divisjonen.

V8 og V10

Vis mer


Det er allikevel naturlig å ha den kommende BMW M3 i tankene når man går gjennom spesifikasjonene på Lexus' nye versting, IS-F. Under panseret finner man en V8-motor med fem liter slagvolum som skal produsere "over 400 hestekrefter" - ifølge norske kilder 425. Dreiemomentet skal nærme seg 500 newtonmeter. I forhold til en standard IS250 er bilen senket 2,5 centimeter og sportsbilen kjennetegnes videre ved spesifikke 19-toms BBS-felger, forstørrede luftinntak, bredere panser og skjermer samt doble enderør bak.

Når det gjelder den rendyrkede sportsbilen LF-A, som nå nærmer seg produksjonsklar stand, så er den utstyrt med en midtmontert V10-motor på over 500 hestekrefter. Om denne foreløpig siste variant av en konseptbil - som vi omtalte første gang for to år siden - noen gang kommer til produksjonsstadiet, vil avhenge av publikums reaksjoner.

Åtte-trinns Direct Shift

Vis mer


Både IS-F (reelt) og LF-A (potensielt), står uansett for ytelser av en annen sort enn det merket har prestert hittil. Sedanen skal klare 0-60 miles på 4,9 sekunder, hvilket vanligvis gir 5,2 på øvelsen 0 til 100 km/t. Verktøyet for overføring av de anselige kreftene til bakken er en ganske spesiell girkasse. Det dreier seg om verdens første åtte-trinns automatgirkasse, kalt Direct sport-shift, noe som innebærer rask akselerasjon fra stillestående ved konstant lock-up-kontroll på momentomformeren fra 2. til 8.trinn. Girskiftene oppover skal være unnagjort på et tiendedels sekund.

Topphastigheten på IS-F er ikke oppgitt men vil sannsynligvis begrenses elektronisk til 250 kilometer i timen. LF-A, derimot vil få frie tøyler og burde greie 320 kilometer i timen.

  • Store bilder av Lexus IS-F finner du her.
  • Store bilder av Lexus LF-A finner du her.
  • Vi skrev om supersportsbilen LF-A for hele to år siden. Artikkelen kan du lese her.
  • Her finner du mer Lexus-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder