Toyotas kollisjonspute-bløff

I den norske Toyota-importørens markeds- og informasjonsmateriell hevdes det at Avensis kan skilte med utrolige ni kollisjonsputer. Dette er ikke korrekt.

Hva mener du?

Mener du Toyota har sitt på det tørre i denne saken? (Avsluttet)
Nei(75%) 1515
Ja(25%) 506
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Hvis Avensis virkelig hadde hatt ni kollisjonsputer, ville bilen ha gått utenpå sine konkurrenter når det kom til passiv sikkerhet. Ingen av Avensis-konkurrentene kan nemlig skilte med flere enn seks kollisjonsputer.

Nøyaktig det samme kan sies om Toyota Corolla Verso, som også skal være utrustet med hele ni puter - i hvert fall ifølge den norske Toyota-importøren. Dermed fremstår Volkswagen Touran, Renault Scenic og andre konkurrenter som relativt stakkarslige med sine seks kollisjonsputer.

- For at kunden skal forstå

I virkeligheten har de to Toyota-modellene sju kollisjonsputer; to frontkollisjonsputer, to sidekollisjonsputer, to hodekollisjonsputer og en knekollisjonspute. Hvorfor påstår da Toyota-importøren at bilene har ni?

- Fordi en hodekollisjonspute dekker både de fremre og bakre sidevinduene, mener vi det er riktig å beskrive dette som to kollisjonsputer. Dette gjør vi for at kunden skal forstå at også baksetepassasjerene vil nyte godt av hodekollisjonsputene, sier Per Arne Skramstad, informasjonssjef hos Toyota Norge.

Toyota alene om sin praksis

Utdrag fra Toyotas nettsider:

"Avensis er den første bilen i klassen i Europa som har hele ni kollisjonsputer"


"I tillegg vil hele ni to-trinns kollisjonsputer beskytte passasjerer og fører om uhellet skulle være ute." (Om Corolla Verso). Vis mer


Forlokkende logikk? Ja, kanskje det. Det er imidlertid to problemer knyttet til dette resonnementet. For det første er en hodekollisjonspute en sammenhengende enhet som strekker seg fra A- til C-stolpe. Derfor er det naturlig å omtale den i entall. For det andre, og dette er det springende punkt, er Toyota alene om å bruke denne regnemetoden. De omlag 20 andre norske importørene nøyer seg med å regne to sidekollisjonsputer som to - ikke som fire. Derfor oppgir for eksempel Volvo-importøren at Volvo V70 har seks kollisjonsputer - ikke åtte.

Villedende

Vi er helt sikre på at den norske Toyota-importøren har fått med seg at alle de andre norske bilimportørene betegner to hodekollisjonsputer som to, og ikke som fire. Dermed hjelper det ikke at Toyota-importøren mener at deres egen logikk er mer pedagogisk. Tvert i mot kan Toyotas fremgangsmåte i denne saken betegnes som både uetisk og villedende.

Vi forventer derfor at Toyota-importøren vil revurdere sin informasjonspolitikk og tilpasse seg den samme praksis som resten av bransjen har valgt å forholde seg til.

Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder