Vis mer

Toyota Yaris mot Kia Rio

Koreanske biler kommer som et skudd. Kan de utkonkurrere de japanske?

Små biler selger for tiden bedre og bedre. En av grunnene er at det vi i dag kaller småbiler tidligere var nærmere mellomklassen. Men ettersom bilene blir større og større, og vokser seg til, så blir også aksepten for de smarte småbilene større. Vi har satt Toyota Yaris opp mot Kia Rio i test. Begge bilene hører hjemme i det såkalte B-segmetet, og her er sammendraget.

For mer detaljert informasjon, les de individuelle testene:

TOYOTA YARIS 1,33 VVT-i Sense CVT

KIA RIO 1,2 Comfort

Nye tanker

En av de viktigste grunnene til at bilene i denne klassen har hatt en oppblomstring, skyldes rett og slett akselavstandene. Trenden med at hjulene er flyttet lenger ut mot hjørnene av bilene både foran og bak, har gitt større spillerom for alt som befinner seg imellom. Man sitter ikke lenger med knærne oppunder haka på grunn av hjulhusene. Disse er nå flyttet lenger ut, og gir beinplass. Bak i bilen drar du også nytte av denne nye tankegangen, for sammen med et mindre plasskrevende chassis blir det nå mye bedre plass i bagasjerommet.

Yaris som hybrid

Grunnlag for vekst

Kampen mellom Rio og Yaris handler først og fremst om de små ting, noe som er et stort kompliment til Kia. Forrige gang disse to modellene var nye, var det ikke engang tenkelig å sammenligne Toyota Yaris mot en Kia Rio. Men i dag er kampen tett. Dette skyldes først og fremst en omveltning i den europeiske delen av Kia, for nå designes og produseres bilene i, og for Europa. Dette har vist seg å være et stort steg i riktig retning for konsernet, som består av de merkene med størst vekst i de aller fleste markeder.

Kia Rio (t.v) har lavere høyde på viduene, og flere dødsoner i forhold til utsikt enn Toyota Yaris. Vis mer


Designtankene

Utseendet må avgjøres av smaken, og den er individuell. Det som derimot utpeker seg er Kias generelle trang til å bruke høye dørkarmer og smale vinduer. Dette ser vi på de fleste nyere biler fra produsenten, som både Kia Sportage og nå Kia Rio. Dette har et par svakheter, som blant annet høy karm for de minste, som gjerne vil se ut. Det skaper også en lukket kupé, som også kan gi en følelse av trangere miljø, og dårligere utsikt og oversikt.

VW Polo, en klassekamerat

Frir med utstyr

Kia tilhører Hyundai-konsernet, og er i sin nåværende form en ung rebell innen bilproduksjonen. Konsernet har blant annet bestemt seg for å sette en ny klassestandard i forhold til det som hos andre er ekstrautstyr. Derfor finner du blant annet varme i rattet som standard på en Rio. På Yaris er det ikke engang å få. Men det er ikke alle detaljer og funksjoner som kan bøtes på med utstyr alene.

Plassmester

Av disse to bilene er det definitivt mest luftig i Yaris. I Rio sitter man lavere som et resultat av at hele bilen er lavere. Rio har en akseptabel førerplass, men med noe kort vandring på det justerbare rattet. Dog er det langt bedre enn i Yaris, hvor rattet i ytterste posisjon er der det egentlig burde være i innerste. Med andre ord, man kan justere fra ille til værre.
For den langstrakte førereren er det likevel ikke vanskelig å finne plass til bein og armer, men det går nødvendigvis ut over bakseteplassen. De lengste bør med andre ord gå for større bil dersom de trenger god plass både foran og bak.

Dommen er enkel

De viktigste argumentene for testens vinner er å finne i kjøreegenskaper, komfort, og den storbilfølelsen produsentene har klart å pakke inn i en liten bil. Når disse elementene legges sammen er det spesielt en av bilene som utpeker seg i positiv retning. I dette tilfellet er det rett og slett liten tvil om hvilken bil som trekker det lengste strået. Toyota Yaris skårer høyest, både med bakgrunn i det praktiske rundt designen, en villigere motor, og en uovertruffen komfort. Når kjøreegenskapene også peker i retning av japaneren, så er oppsummeringen enkel. Toyota har skapt en småbil som gjør det bra på alle områder, og noen ganger er bra godt nok. Så får hver enkelts smak vurdere om utseende faller såpass i smak at det blir en tur til nærmeste forhandler.

For mer detaljert informasjon, les de individuelle testene:

TOYOTA YARIS 1,33 VVT-i CVT

KIA RIO 1,2 Comfort