Yaris hybrid blir en spennende småbil som etter alt å dømme setter CO2-rekord i klassen Foto: Toyota
Yaris hybrid blir en spennende småbil som etter alt å dømme setter CO2-rekord i klassen Foto: ToyotaVis mer

Toyota Yaris hybrid klar

Yaris blir Toyotas minste og rimeligste hybridmodell. Nå er de første bildene her.

Vi har allerede kjørt vanlige Yaris som nylig har kommet til Norge, men det mange har vært spente på er hybridutgaven. Den har ikke vært offisiell før nå, selv om Toyota har annonsert at den er på vei. Toyota er på offensiven og jobber med en rekke nye hybridbiler, og denne bør ha gode forutsetninger for å lykkes i Norge.

Det punktet det knytter seg størst interesse til er naturligvis teknologien, ettersom man allerede vet omtrent hvordan bilen ser ut. Sammenlignet med standardutgaven er det nemlig beskjedne forandringer på utsiden. For det meste dreier det seg om en litt mer aerodynamisk front.

Hva blir CO2-utslippet?

Dessverre er man fortsatt litt knipne med den tekniske informasjonen. Fulle tekniske data har vi derfor ikke, men Toyota opplyser at bilen får "segmentledende CO2-utslipp fra fullhybrid drivlinje". Det er for så vidt ingen overraskelse, ettersom de større modellene Auris hybrid og Prius begge slipper ut 89 gram CO2 allerede i dag. Det er grunn til å tro at Toyota kommer seg et stykke videre nedover med Yaris hybrid, delvis fordi det er en mindre og lettere bil, men også fordi bensinmotoren er mindre.

1,5-liters motor

Mens Auris og Prius har en 1,8-liters motor, får Yaris en 1,5-liter. Den samlede ytelsen blir 100 hestekrefter, mot 136 i storesøsknene. I tillegg er hybridlinjen 20 prosent lettere i Yaris. Bilen kan kjøres på bare strøm, men Toyota opplyser ikke hvor lenge, langt eller fort.

Foto: Toyota
Foto: Toyota
Yaris hybrid blir en spennende småbil som etter alt å dømme setter CO2-rekord i klassen Foto: Toyota



Yaris hybrid har automatisk gir, og vi antar da at det dreier seg om en trinnløs girkasse, som det som regel sitter i hybridbiler.

Kompakt hybridløsning

Et problem med mange hybridbiler er at batteriene tar opp en del av bagasjekapasiteten. Det skal ikke være tilfelle i Yaris hybrid som har et bagasjerom på 286 liter. Heller ikke i kupeen er plassforholdene endret, og det eneste som ser ut til å skille hybridutgaven fra vanlige Yaris er instrumentpanelet, samt noen fargedetaljer og logoer.

Toyota gjør et nummer av at dette er den første fullhybriden i småbilklassen. Honda Jazz Hybrid har riktignok vært på markedet en god stund allerede, men den defineres da som en letthybrid, og er uansett med sine 104 gram CO2 ingen revolusjon. Dette blir likevel den nærmeste konkurrenten til Yaris hybrid.

Vises i mars

Yaris hybrid får sin premiere på bilutstillingen i Genève. Det er i følge Toyota ikke klart nøyaktig når bilen skal lanseres i Norge, men det er ventet at dette skjer rundt sommeren en gang. Prisene er heller ikke klare. I tillegg til Yaris hybrid skal også Prius Plug-in Hybrid være klar omtrent i samme tidsrom. Heller ikke Prius + skal være så langt unna.