Toyota Yaris enda mer attraktiv

Etter tre år på markedet gjennomgår Norges mest populære småbil en omfattende fornyelse - og blir dermed et enda mer interessant kjøp.

Riktignok skal det understrekes at den ansiktsløftede Yaris, som introduseres inneværende måned, blir noe dyrere dagens utgave, som kom på markedet tidlig i 2006. Mens rimeligste utgave ved utgangen av fjoråret kostet drøye 163.000 kroner, vil den nye innstegsprisen bli drøye 173.000 kroner (begge priser før frakt- og leveringsomkostninger, vinterdekk, metallic lakk osv.).

Vi anser imidlertid ikke denne prisstigningen for å være spesielt avskrekkende - tvert i mot. For det første er det helt vanlig at samtlige bilimportører hever prisene med noen tusenlapper i sammenheng med årsskifter. For det andre får den ansiktsløftede grunnutgaven et langt høyere utstyrsnivå enn den har i dag. Alle utgaver av den ansiktsløftede Yaris vil nemlig bli levert med antiskrens (ESP, VSC på Toyota-språk), manuelt klimaanlegg, fjernbetjent sentrallås, elektriske vindusheiser i fordørene og høydejusterbart førersete. Det betyr en betydelig heving av bilens sikkerhets- og komfortnivå.

To nye utstyrsnivåer

Den ansiktsløftede Yaris. Vis mer
Dagens Yaris. Vis mer
«Yaris 1.3 vil i tillegg bli levert med Toyotas Stop & Start, noe som betyr at motoren kutter når føreren stanser bilen, for eksempel i lyskryss. Dermed er CO2-utslippet redusert med hele 21 gram sammenlignet med forgjengeren (fra 141 til 120).»

Toyota Yaris enda mer attraktiv

  1. Priser
  2. Store Yaris-bilder


I dag leveres Yaris i fire utstyrsnivåer; grunnutgaven, 998, Sol Sprint og Sol+. I sammenheng med ansiktsløftningen introduseres ytterligere to nivåer; S og Lux.

S-utgaven baseres utstyrsmessig på Sol-utgaven og kjennetegnes først og fremst ved sitt utvendige utseende, som er hentet fra den spesielle og motorsterke TS-utgaven.

Toppnivået Lux er basert på Sol+, som blant annet kan skilte med elektronisk klimaanlegg, nøkkelfri adgang og start, vindusheiser i bakdørene, Blutooth-tilknytning, tåkelykter og alufelger. Lux-kunden får i tillegg navigasjon på stor fargeskjerm, automatisk nedblendbart bakspeil og påkostede interiørdetaljer.

Designmessige endringer

Ved første øyekast kan det virke som om Toyotas design-avdeling denne gangen har gått særdeles forsiktig til verks. Hvis vi ser nøyere etter, oppdager vi imidlertid at fremre støtfanger er ny, noe som blant annet innebærer ny innramming av luftinntak og tåkelykter samt en mindre markert bue i nedre del av grillen. Den nye fangeren er i motsetning til dagens utgave utrustet med beskyttelseslister.

Hvis man går virkelig detaljert til verks vil man også oppdage at frontlyktene har fått en liten knekk der de møter panserskjøten. Lyktinnmaten er imidlertid uforandret, noe som betyr at Yaris-eiere må nøye seg med én reflektor.

Den ansiktsløftede Yaris. Vis mer
Dagens Yaris. Vis mer


Også den nye bakfangeren har fått beskyttelseslister. I tillegg har innrammingen av bakskiltet blitt større. Baklyktene har beholdt formen, men har fått nye farver. Blinklysene har fått oransje lykteglass, mens dagens røde innramming har forsvunnet til fordel for et hvitt felt som strekker seg helt ut i lyktenes ytterkant.

Yaris 1.0

Ifølge Toyota skal designendringene gi forbedret aerodynamikk, noe som bidrar til reduserte utslipp. Og dette leder oss inn på endringene under dørk og panser. Det minste motoralternativet - 1,0-literen - yter fortsatt 69 hestekrefter, men CO2-utslippet er redusert med 9 gram (fra 127 til 118). Yaris 1.0 vil koste mellom 173.000 og 179.000 kroner.

Yaris 1.4 D-4D

Også 1.4 D-4D-motoren har uendret effekt - 90 hestekrefter - men også her er utslippet redusert med 9 gram til 110. (minus 8 gram til 111 med halvautomatisk girkasse). Samtidig har motoren fått partikkelfilter, noe som reduserer bilens lokale utslipp. Prisene for dieselutgavene er foreløpig ikke klare.

Yaris 1.3

Vis mer


Den mest interessante endringen er det Yaris 1.3 som har gjennomgått. Her er nemlig dagens 87-hester byttet ut med en helt ny motor. Også nykommeren har 1,3 liter slagvolum, men effektuttaket har økt med hele 13 hestekrefter til 100.

Yaris 1.3 vil i tillegg bli levert med Toyotas Stop & Start, noe som betyr at motoren kutter når føreren stanser bilen, for eksempel i lyskryss. Dermed er CO2-utslippet redusert med hele 21 gram sammenlignet med forgjengeren (fra 141 til 120). Noen av disse grammene skyldes det faktum at 1,3-literen i likhet med 1.4 D-4D-utgaven nå får sekstrinns girkasse. Det sjette trinnet vil åpenbart også gi en komfortgevinst ved motorveikjøring.

Med halvautomatisk girkasse (MMT) er utslippene redusert med 17 gram (fra 136 til 119) sammenlignet med dagens 1,3-liter. Den halvautomatiske - eller kløtsjfrie - girkassen, koster 5.000 kroner som ekstrautstyr.

Yaris 1.3 vil koste mellom 194.000 og 224.000 kroner avhengig av girkasse og utstyrsnivå.

Yaris 1.8 TS

Vis mer


Verstingutgaven, 1.8 TS, kan fortsatt skilte med 133 hestekrefter, men CO2-utslippet er redusert med 6 gram til 164. Pris: 238.000 kroner.

Kommer denne måneden

Den ansiktsløftede Yaris er altså på plass allerede i inneværende måned. Den ansiktsløftede dieselutgaven - 1.4 D-4D - kommer imidlertid ikke før i april.

Her finner du prisene for de ulike ansiktsløftede Yaris-utgavene.

Store bilder av den ansiktsløftede Yaris finner du her.