Foto: Toyota
Foto: Toyota Vis mer

Toyota viser to nye Prius

Bygger bredde med hybridmodeller.

I 2007 meldte Toyota at de ville lansere flere versjoner av Prius, da de viste konseptbilen Hybrid X. Nå, under den pågående bilutstillingen i Detroit, gir Toyota oss svaret. Opp av hatten dro de frem to helt nye versjoner. Den ene har vi skrevet om før, og den er døpt Prius V (for Versatility). Den er en flerbruksversjon av dagens Prius. Den andre har fått det foreløpige navnet Prius C (for Consept).

Dette er den billigste hybriden til nå.

Oppblåst versjon

Prius V er veldig lik dagens modell. Bildene fra vår tidligere sak om den økende familien viser den eksisterende Prius i profil med Prius V i bakgrunnen. På mange måter er det samme bil, bare i oppblåst versjon. De nye målene forteller at bilen er 4,62 lang, 1,78 bred, og 1,57 høy. De samme målene på eksisterende bil er 4,46 x 1,75 x 1,49. Også akselavstanden er noe endret, med 2,78 meter på Prius V, mot dagens 2,70. Formålet med Prius V er å tilfredsstille de som har et behov for mer plass, samtidig som veldig mange foretrekker å sitte høyere. Begge deler tilbys i nye Prius V.

Bilder av Toyota Prius V:

Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota


Praktiske løsninger

Designen er så godt som identisk med dagens modell. Foruten å sitte høyere, så har baksetet muligheter for å skyves frem eller tilbake for større fleksibilitet til passasjerer eller bagasje. Ryggen på baksetene kan legges ned 45 grader, og på høyre fremstol kan seteryggen legges helt flatt. Dermed blir lasterommet like langt som hele kupeen. Målt fra gulv til tak har bagasjerommet et volum på 971 liter. Volumet opp til toppen av seteryggen har vi enda ikke fått fatt i.

En "normal" hybrid.

Samme gamle leksa

Selve drivlinjen er lik som på dagens modell. Det betyr en 1,8 liters bensinmotor, og 136 hk når el- og bensinmotor kombineres. Selv om bilen er større enn dagens modell, så har den fortsatt en lav luftmotstand på 0,29 cd. Forbruket oppgis til 0,59 l/mil etter amerikanske målemetoder. Sikkerhetsutstyret er også på plass, og bilen får alt fra 7 kollisjonsputer, stabilitetssystem (VSC), traction-kontroll (TRC), elektronisk bremsekraftforsterker (EBD), ABS-bremser, og bremseassist (BA). Når alt dette er sagt, så kan vi legge til at bilen kommer på det amerikanske markedet til sommeren. Deretter skal det evalueres ytterligere for den eventuelt finner veien til Europa.

Luksus-hybrid fra Lexus

Prius C, snilleste til nå:

Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota


Prius C, en konseptbil

Hele formålet med å lage hybrider er å minske forbruk og utslipp. Den letteste måten å gjøre dette på er å redusere størrelsen. Toyota har derfor laget konseptbilen Prius C, som skal appellere til bilkjøpere som trenger en liten og smart doning å frakte seg og andre rundt i mer urbane strøk enn dens storebrødre er ment for. I følge Toyota blir dette den miljøsnilleste hybriden deres noensinne, om vi ser bort fra Plug-In modellene. Den produksjonsferdige bilen skal komme på markedet om litt over et år i USA. I vår del av verden må vi nok finne oss i å bla om noen ark til i kalenderen.