Foto: Toyota
Foto: ToyotaVis mer

Toyota viser den perfekte jaktbilen

Når høstjakta går i gang er det viktig å ha redskapen i orden. Toyota har løsningen.

SEMA Show går av stabelen hvert år i Las Vegas. Her går alt fra private aktører til de store bilprodusentene bananas for å lage de rareste kreasjoner. Noen med fornuft som tema, mens andre kun har som mål å være sanseløst ufornuftige.

Viser muligheter

I år har Toyota blant annet laget det de mener er den optimale jaktbilen. Her skal ikke jegeren mangle det fnugg. For å være sikker på at de ikke har oversett noe som helst, så har de teamet opp med medlemmer fra et profesjonelt jaktlag. Et av formålene var å vise en pick-up’s få begrensninger i bruksområde. Resultatet av det hele ble Toyota Tundra Sportsman.

Denne bør du ha i lomma under jakta.

Opp og frem

En optimal jaktbil skal både kunne kjøres dit jakta foregår, og den skal deretter kunne ta deg ut i skogen der du skal jakte. En standard Tundra klarer unektelig transportstrekket uten problemer. Løsningen ble derfor å gjøre bilen mer egnet i terrenget, uten at det gikk for mye ut over veiegenskapene. Resulatet ble derfor å løfte bilen med et 3” hevesett på fjærene, og da ble det også plass til hjul i dimensjonen 33x12,5. Dekkene som er satt på er Mud Grapplers fra japanske Nitto. Felgene er teflonbehandlede ATX i 18”.

Foto: Toyota
Skitt som smuss kan lett børstes vekk av setetrekkene som er behandlet med impregnering. Foto: Toyota
Navigasjon er på plass. Utenfor ser du snorkelen som stikker opp av panseret. Badingen kan starte. Foto: Toyota


Ikke noe bling-bling

En jaktbil kan ikke trekke for mye oppmerksomhet i skogen, så lakken måtte duses ned. Valget ble derfor en semi-matt gråfarge på alle karosseriplater, og svart matt på all staffasje. Felgene ble også mørke. Det samme med alt tilbehøret i forbindelse med takstativet. Det er forresten i andre etasje jakta foregår fra. Der er det laget platting til kamuflasjeteltet, og til andre aktiviteter som krever utsikt. Eller kanskje det er like viktig bare å sitte på utstilling?

Alle merker kan brukes. Dette går i trupen på Toyota.

Alle fasiliteter

Nå er selvfølgelig ikke bilen laget for bare å komme seg ut på jakt. Den er også ment som bopel underveis. Da er det viktig å ha teltet på plass. Deretter må selvfølgelig kokemulighetene være tilfredsstillende. Med vegger som kan slås ut, eller felles ned, så er all plass utnyttet, og du har arbeidsplass for å lage de mest spennende retter du kan tenke deg i skogen. Uteplassen har til og med fått et eget stereoanlegg, så du har musikk til arbeidet. Alll plassen der planet normalt er, er gjort om til skuffeseksjoner og oppbevaringsplass i skap, eller andre løsninger. Kun fantasien setter grenser for hvordan du kan bygge et slikt kjøretøy.

Navigasjon er på plass. Utenfor ser du snorkelen som stikker opp av panseret. Badingen kan starte. Foto: Toyota Vis mer


Lett å finne frem

Innvendig har Toyota tatt med seg to forskjellige navigasjonsenheter. En for vanlige veier, og en for topografisk navigering. Kommunikasjon er også på plass. Et jaktlag må jo ha kontinuerlig kontakt med hverandre, og da skal det ikke stå på mobildekningen. Skulle du være uheldig å grise deg til, så ikke fortvil. Setene er trukket i et vanntett trekk som er enkelt å holde rent, og på gulvet ligger det skålmatter av gummi som bare er å tømme utenfor bilen.

En pick-up for hele familien.

For tøffe terreng

For at du skal være sikker på ikke å bli stående om du kjører deg fast, så er bilen utstyrt med vinsj foran. Der sitter også en liten kufanger som skal ta i mot under kjøring i terrenget. Om du må krysse en elv eller to, så har Toyota trukket luftinntaket opp gjennom panseret i en form av en liten snorkel. I Norge vil egentlig ikke noe av dette bli et problem, dersom du følger norske lover og regler. Her er visst ikke kjøring i utmark med motorisert kjøretøy tillatt. Men bilen er fin, den. Prisen? Næ.. Noe sånt som dette tror jeg du må lage selv.

Les andre artikler om Toyota.