Dette er Toyotas hint om hva vi kan vente av neste Yaris. Foto: Fred Magne Skillebæk
Dette er Toyotas hint om hva vi kan vente av neste Yaris. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Toyota viser Bh

Dette er Toyotas anslag på en hybridversjon av en ny Yaris

Toyota har unektelig utpreget seg som hovedleverandøren av hybridbiler gjennom mange år. Til nå har det først og fremst vært med kombinasjonen bensin og elektrisk drift, selv om den japanske produsenten ikke går av veien for andre alternativer. På bilmessen i Geneve viste de frem FT-Bh, også dette et ordinært alternativ.

Dette er Yaris Hybrid

Navnlek

Etternavnet Bh har den fått fordi bilen størrelsesmessig faller inn i B-segmentet, og deretter at den er en hybrid. FT-Bh har derimot et noe mer futuristisk design enn vi er vant med. Dessuten har Toyota nylig lansert en hybrid i B-segmentet, med deres Yaris Hybrid. Det gjelder likevel å sikte fremover, og Toyota går langt i å forklare Bh som en mulig arvtaker til dagens Yaris.

Toyota NS4 på plass på bilmessen

Ligner konkurrenten

FT-Bh minner mest om den første hybridbilen fra Honda, Honda Insight. Den var laget for å være så lett som mulig, og for å ha så lavt forbruk som det i den tid var mulig å komme. Nå ser det ut til at Toyota følger samme oppskrift, for lav vekt er også et viktig tema med FT-Bh, og Toyota melder at den kun veier 785 kg. Dette betyr at FT-Bh er et fremkomstmiddel i all sin enkelhet. Så blir det spennende å se hva et eventuelt ferdig produkt veier, etter at den er spekket med nåtidens- og fremtidens påkrevde sikkerhetsutstyr.

Se hvordan nye Yaris kan bli:

Foto: Fred Magne Skillebæk
Dette er Toyotas hint om hva vi kan vente av neste Yaris. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk


Luft og vekt

I tillegg er det lagt stor vekt på luftmotstanden, og derav den merkelige formen, som ikke er veldig ulik oppskriften på den første Honda Insight. Dette skyldes først og fremst at den perfekte formelen ikke gir rom for alternativer. Med en gang en skulptur skapes for å gjøre det bra i en vindtunnel, så ender fasiten opp med samme resultatet, uavhengig av hvilken produsent det er som former skapningen. Etter endt arbeidsdag har Toyota formet FT-Bh på en måte som gir den en cd-verdi på bare 0,235. Til sammenligning ligger produksjonsmodellene med de laveste verdiene i dag på cd 0,26.

Slik blir designen på fremtidens Toyota

Kutter sylindere

Bilen har som sagt fått en plug-in hybrid drivlinje, med en 1-liters 2-sylindret motor som hjerte. Målsetningen fra Toyota har vært å komme ned i halvparten av forbruket som dagens Yaris med 1-literen under panseret har. Resultatet til slutt ble et forbruk på bare 0,21 l/mil, og et CO2-utslipp på 49 g/km. Da er det svært viktig å legge til at vi ikke snakker om en plug-in, men en ordinær hybridløsning. Det er imponerende. Spørsmålet er om dagens og fremtidens krav til sikkerhetsutstyr og hjelpemidler står i veien for å lage lette nok biler. Det kan dessverre hende at vi ender opp i en ond spiral, og da ryker lettvekterkonseptet.