Verso med BMW-power: Det er Toyota Verso som har fått æren av å være først ut med motor fra BMW. Det dreier seg om 1,6-literen som går på diesel. Foto: Toyota
Verso med BMW-power: Det er Toyota Verso som har fått æren av å være først ut med motor fra BMW. Det dreier seg om 1,6-literen som går på diesel. Foto: ToyotaVis mer

Toyota Verso med BMW-motor

Endelig har avtalen mellom de to bilprodusentene begynt å gi resultater.

Da vi besøkte Tokyo-messen for to år siden overvar vi en seremoni der representanter for japaneren Toyota og tyskeren BMW tok hverandre i hendene på at de skulle samarbeide.

Men det er først nå at det første barnet av ekteskapet født.

BMW-motoren på plass

Toyota Verso 2014-modell får dieselmotor fra BMW. Det vil vi anse som en god nyhet, for denne motoren er nært beslektet med den vi har satt stor pris på bak rattet i en annen flerbruksbil: Peugeot 5008.

1.6 D-4D

Her forsegles pakten mellom de to for øvrig svært ulike bilprodusentene. Og nå kjører Toyota BMW. Foto: Knut Moberg Vis mer


"Nå blir det nok futt i kjerra!", tenker du kanskje. Joda, men paradoksalt nok blir det innstegsmotoriseringen som vil være i regi av BMW. Det er nemlig 1,6-liters motoren som kommer til å få lov til å kalle seg D-4D og det blir altså flerbruksbilen Verso som blir først ut med denne motoren.

112 hestekrefter kan høres snaut ut, men vår erfaring med den er at den føles kraftfull nok, i hvertfall under norske kjøreforhold.

Toyota Verso, 2014-modell:

Her forsegles pakten mellom de to for øvrig svært ulike bilprodusentene. Og nå kjører Toyota BMW. Foto: Knut Moberg
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Verso med BMW-power: Det er Toyota Verso som har fått æren av å være først ut med motor fra BMW. Det dreier seg om 1,6-literen som går på diesel. Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota


Les også: Slik blir Toyotas design-fremtid

119 gram

Det er ingen hemmelighet at Toyota ikke har hatt de mest effektive eller reneste dieselmotorene på markedet de siste årene. Da hjelper det godt med denne nykommeren, som kan skilte med utslipp på 119 gram CO 2 per kilometer, hvilket er akseptabelt i en relativt tung syvseter og i hvertfall adskillig bedre enn de 169 (!) grammene 2.2 D-CAT-motoren på 150 hester spyr ut.

Motoren har gjennomgått et program for tilpasning til Toyota Verso-motorrommet, spesielt hva angår girkassen. Et start/stopp-system (motorkutt ved tomgang) er også introdusert for å redusere forbrukstallene ytterligere.

Også batterier

Dette er bare starten på utrullingen av samarbeidsavtalen mellom de to bilprodusentene, som burde utfylle hverandre ganske bra. Det er ikke bare på området "rene" dieselmotorer samarbeidet skal videreføres, men også når det gjelder lettvektkomponenter, batteriteknologi (litium-luft), brenselceller og - hvilket burde glede bilentusiaster: Utviklingen av en sportsbilplattform. Når det gjelder elektroniske hjelpesystemer, har Toyota sitt eget, spennende utviklingsprogram, som vi nylig fikk teste resultatene av.

Hva med PSA?

Et samarbeid som starter kan bety et annet som avsluttes. Når dagens avtale mellom PSA (Peugeot og Citroën), løper ut i 2016 er det mulig at det samarbeidet avsluttes. I alle tilfeller kommer samarbeidet når det gjelder små motorer til å stoppe opp, har BMW bekreftet tidligere.