Oppdaterte Avensis gjør det bra og hjelper Toyota fremover på salgsstatistikken
Oppdaterte Avensis gjør det bra og hjelper Toyota fremover på salgsstatistikkenVis mer

Toyota tilbake på toppen

Etter en periode med Volkswagen-dominans er det nå Toyota som er Norges mest solgte bilmerke.

Etter tre måneder i 2012 er det Toyota som har registrert flest nybiler her til lands. Det må man et godt stykke tilbake i 2010 for å finne sist gang var tilfellet, i følge statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Så langt i 2012 er det registrert 4.687 biler fra Toyota, mens Volkswagen følger med 4.569 biler.

Les vår test av fornyede Toyota Avensis her.

På tredjeplass ligger Ford, og Volvo, Audi og BMW følger henholdsvis fjerde-, femte- og sjetteplass. Det er ganske imponerende fra de tre sistnevnte premiummerkene som tross alt ikke har det samme utvalget av rimelige modeller.

Avensis og Yaris gjør jobben

Det er naturligvis introduseringen av helt nye Yaris og den ansiktsløftede Avensis som hovedsakelig har gjort forskjellen for Toyota. Så langt i 2012 er Toyota Avensis Norges nest mest solgte bil, foran lillebror Yaris på tredjeplass. Også Toyota Auris på 9.-plass og Rav4 på 15.-plass må sies å gjøre det brukbart, ikke minst tatt i betraktning at dette langt i fra er nye biler.

Les vår test av nye Yaris her.

Golf fortsatt suveren

De mest solgte bilmerkene
1. Toyota
2. Volkswagen
3. Ford
4. Volvo
5. Audi
6. BMW
7. Nissan
8. Peugeot
8. Skoda
9. Mercedes
Listen gjelder sammenlagt for årets første tre måneder


Helt på toppen av modellstatistikken ligger nær sagt som vanlig Volkswagen Golf. Den leder fortsatt forholdsvis suverent og lite tyder på at noen skal klare å vippe den av pinnen med det første. En annen av bilene i kompaktklassen som gjør det bra er imidlertid Ford Focus. I mars måned isolert er den Norges nest mest solgte bil, bare slått av Golf med 509 mot 599 eksemplarer.

For øvrig er det verdt å merke seg at elbilen Nissan Leaf ligger på en 12.-plass, hvilket må sies å være bra for en elbil. Elbil-andelen i mars måned ligger for øvrig på 2,5 prosent, og hybridandelen på 3,4 prosent.

Elbiler senker CO2-snittet

Elbilandelen er nå høy nok til at gjennomsnittlig CO2-utslipp begynner å påvirkes synlig. I mars var det totale gjennomsnittet 131 gram per kilometer, mens det isolert for bensinbiler var 132 gram og for dieselbiler 136 gram. Hittil i år er det totale snittet 132 gram CO2, mot 136 på samme tidspunkt i fjor.

Mindre diesel

De mest solgte bilmodellene
1. Volkswagen Golf
2. Toyota Avensis
3. Toyota Yaris
4. Ford Focus
5. Volkswagen Tiguan
6. Volvo V70
7. Volkswagen Passat
8. Nissan Qashqai
9. Toyota Auris
10. Ford Mondeo
11. Volvo V60
12. Nissan Leaf
13. Mitsubishi ASX
14. Skoda Octavia
15. Toyota Rav4
Listen gjelder sammenlagt for årets første tre måneder


Dieselandelen har også sunket noe. I mars var den snaut 68 prosent, hvilket er rett under 5 prosentpoeng mindre enn samme måned i fjor. Totalt i år ligger andelen på drøyt 69 prosent, mot snaut 73 prosent for samme periode i fjor.

Andelen biler med firehjulsdrift ligger fortsatt stabil rundt en drøy fjerdedel. Rett over 28 prosent av alle bilene registrert i mars hadde trekk på alle fire.

Salget øker

Det totale salget er for øvrig relativt høyt. Alt i alt ble det i mars registrert 13.051 biler. Sammenlignet med mars 2011 er økningen på moderate 1,2 prosent. Sammenlignet med gjennomsnittet for mars de 10 siste årene, er imidlertid økningen på 34,5 prosent.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken AS