Vis mer

Toyota tilbake i pizzaklasssen

Toyota har vært på febrilsk jakt etter en mindre varebil enn Hiace. Nå er den her ferdig godkjent med hull i taket og trang førerplass.

I januar lanserer Toyota en liten varebil. Donorvogna er en Verso, som vanligvis er en syvseters familiebil. Tidligere var det den utgåtte Toyota Yaris Verso som ble stemplet som kongen av pizzaracere. Nå blir Verso varebil det nærmeste man kommer pizzaracer med Toyotamerke på.

Verso er egentlig litt for liten til å bli varebil og det er litt om og men for å få til dette. Bilen må gjennom en forholdsvis omfattende ombygging. Verso har ett tak som skråner bakover, noe som medfører at man må lage hull i taket for at det skal bli plass til den berømte kassa. Statskassa, som den også kalles, er en målekasse som skal passe inn i varerommet på en varebil klasse 2, og som i dette tilfellet gjør at man må frem med vinkelsliperen.

Hullet i taket tettes med en glassfiberboks. Innvendig settes det også inn nytt innertrekk som utnytter den ekstra høyden.

I tillegg må også skilleveggen på plass. Det er en stålvegg som må være der som skille mellom varerom og forseter. Denne er nå utformet slik at hodekollisjonsputer kan benyttes.

Er det plass?

Ikke nok med at kassa til varerommet gjør at taket må kappes i stykker. Den gjør også at skilleveggen blir stående så langt frem at sitteplassen blir dårlig. 1,96 meter på sokkelesten er for mye. Hvis vi sier fra 1,8 meter og nedover tror vi det blir mer levelig.

Noen vil kanskje hevde at bilen ikke burde vært bygd om. Men, når Volkswagen har en bil som er nesten lik, som også selges som varebil, skjønner vi at Toyota vil være med. Touran, som modellen til Volkswagen heter, har ikke danseplass bak rattet den heller, men er en svært populær varebil.

Ikke flytt veggen selv!

Vi ser med egne øyne at noen tar seg private friheter når det gjelder tilpassing av varebilvegger. Vi skjønner hvorfor, men tenk dere om. Blir man tatt for dette vil en fartsbot se ut som minimal formalitet i forhold til hva slags regning du får hvis du flytter en varebilvegg. Vi snakker her om innløsing av full personbilavgift og straffeavgift! Har du kjøpt en brukt varebil, og er i tvil, bør du sjekke at veggen står der den skal stå før en kontrollør gjør det for deg. Vi forsøker ikke å skremme noen egentlig, men dette er det viktig å passe på.

To versjoner

Verso varebil kommer med to forskjellige motorer. Dieselmotoren er en toliter med 126 hestekrefter og 310 newtonmeter. Bensinmotoren er en 1,6-liter med 132 hestekrefter og 160 newtonmeter. Nyttelast på bensinbilen er 600 kilo og 615 kilo på dieselmodellen. Begge to kan trekke tilhenger på 1.300 kilo.

Bensinbilen koster 216.000 kroner og dieselmodellen koster 239.900 kroner.