4. PLASS: Volkswagen Passat
4. PLASS: Volkswagen PassatVis mer

Toyota tilbake i ledelsen

Statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at bilsalget fortsatt går trått. Toyota har høyest markedsandel, foran Volkswagen og Ford.

I 2008 ble Volkswagen Norges mest solgte personbilmerke, med nesten 17.000 solgte personbiler og en markedsandel på 15,1 prosent. Det betød at Toyota, for første gang siden 2000, måtte nøye seg med andreplassen på den norske salgsstatistikken.

I år er imidlertid Toyota tilbake i ledertrøyen. Ved utgangen av mars hadde Toyota solgt (strengt tatt er det registreringer vi snakker om) 2.860 biler, noe som gir en markedsandel på 14,9 prosent. Erkekonkurrent Volkswagen må nøye seg med 2.555 biler så langt, noe som innebærer 13,3 prosent markedsandel.

Avensis, Auris, Yaris og RAV4

Toyotas bestselger er - ikke overraskende - nye Toyota Avensis, som ved utgangen av mars var Norges nest mest solgte personbil med 903 eksemplarer. Men Toyota kan også takke Auris (519, 6.-plass), Yaris (388, 13.-plass) og RAV4 (295, 19.-plass) for sin lederposisjon.

Golf, Passat og Tiguan

Toyota leder så langt på den norske salgsstatistikken. Nye Avensis er Norges nest mest solgte personbil. Vis mer


Toyota er alene om å ha hele fire modeller inne på topp-20-listen. Volkswagen må i stedet nøye seg med tre modeller. Til gjengjeld er den ene av dem - Golf - Norges mest solgte personbil så langt med 1.001 eksemplarer. Også Passat (581, 4.-plass) og Tiguan (395, 12.-plass) har sikret seg plassering blant de 20 mest solgte bilene her i landet.

Legg forøvrig merke til at Volkswagen-importør Harald A. Møller hevder at de i løpet av kort tid vil kunne markere at selskapet har importert én million biler til Norge (gjelder samtlige merker importøren har hatt agentur for).

Ford og Volvo

1. PLASS: Volkswagen Golf Foto: Knut Moberg Vis mer


På tredje plass finner vi Ford med snaue 1.800 salg og 9,1 prosent markedsandel. Ford kan først og fremst takke Mondeo (628, 6.-plass) og Focus (433, 9.-plass) for sin gode posisjon.

Avstanden ned til nestemann på listen - Volvo - er stor. Volvo tar fjerdeplassen på listen med 998 salg. For å sette dette tallet i perspektiv kan vi gjenta at det altså er solgt 1.001 eksemplarer av Volkswagen Golf.

Peugeot

Like bak finner vi Peugeot (972), som i likhet med Volvo har 5,1 prosent markedsandel. Peugeot etterfølges av Opel (4,8 prosent), Honda (4,7), Mazda (4,6), Audi (4,5) og Skoda (4,3).

Audi

3. PLASS: Ford Mondeo Vis mer


Det betyr at Audi, akkurat som i 2008, er Norges mest populære premium-merke. Men så langt i år må altså Audi nøye seg med en niendeplass og en markedsandel på bare 4,5 prosent. I 2008 ble det 6,1 prosent og en femteplass.

Skoda Octavia

De mest populære modellene er altså Volkswagen Golf, etterfulgt av mellomklasse-konkurrentene Toyota Avensis, Ford Mondeo og Volkswagen Passat. På femteplass finner vi Skoda Octavia, som har en meget stor del av æren for at Skoda så langt i år er Norges tiende mest solgte bilmerke.

Honda CR-V

4. PLASS: Volkswagen Passat Vis mer


Mest populære personbil med firehjulsdrift så langt, er Honda CR-V, som havner på tiendeplass på modellisten med 399 salg. Nissan Qashqai har riktignok åttendeplassen (454), men en meget stor andel velger den forhjulsdrevne versjonen av denne bilen.

Det betyr at både Volkswagen Tiguan (395), Mitsubishi Outlander (309) og tidligere så superpopulære Toyota RAV4 (295) må se seg slått av CR-V.

Yaris, A4, i20 og XC60

Mest populære småbil er Toyota Yaris (388) mens Audi A4 (387) er mest populære premiumbil, tett fulgt av BMW 3-serie (341). Hyundai i20 (294) er mest solgte koreaner mens Volvo XC60 (327) er den dyreste bilen som har klart å erobre en plass på topp-20-listen.

36 prosent svakere enn i fjor

5. PLASS: Skoda Octavia Foto: Redaksjonen Vis mer


Sett under ett er imidlertid bilsalget meget svakt. Mens det ved utgangen av mars i fjor var solgt drøye 19.000 personbiler, var det tilsvarende tallet i fjor nesten oppe i 30.000. Vi snakker altså om en samlet nedgang på nesten 36 prosent.

Blant merkene som er rammet hardest er Peugeot (ned 46,1 prosent) og Ford (ned 43,1 prosent). Minst rammet er Opel, som "bare" har 9,1 prosent svakere salg enn i fjor. Dette kan den norske Opel-importøren først og fremst takket nykommer Insignia for. Så langt i år er det solgt 359 Insignia, noe som betyr at denne modellen utgjør mer enn en tredel av det samlede Opel-salget (931).

Varebiler

Varebilsalget er omtrent like hardt rammet som personbilsalget. Ved utgangen av mars var det solgt drøye 5.500 varebiler, sammenlignet med nesten 8.700 i fjor. Vi snakker dermed om en nedgang på 36,5 prosent.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)