Foto: Toyota
Foto: ToyotaVis mer

Toyota RAV4 med diesel og automat

Joda, RAV4 har fått en ansiktsløftning. Men det er innmaten som virkelig er fornyet.

Den er så diskret at svært mange ikke la merke til den da den ble presentert på bilutstillingen i Bologna i Italia i fjor høst. Hva vi snakker om? Ansiktsløftningen på Toyota RAV4. Man skal virkelig kjenne modellen svært godt for å se at nedre del av fronten er blitt noe modifisert.

Så kaller da heller ikke Toyota oppdateringen for en facelift men for en såkalt Minor Change.

Diesel med automat

Derimot vil det nok interessere norske kunder at den inntil nylig så populære folke-SUVen, som har æren for å ha skapt folke-SUV-segmentet, er tilgjengelig med en oppgradert versjon av dieselmotoren 2.2 D-4D i kombinasjon med en sekstrinns automatgirkasse. Det som er skjedd er at RAV4 får nyte godt av oppgraderingene i motorteknologi som ble introdusert med nye generasjon Avensis.

Hovedendringene på RAV4 er de følgende:

- Bensinmotoren på 2.0 liter har en toppeffekt på 158 hestekrefter og er tilgjengelig med sekstrinns manuell girkasse eller den trinnløse automatgirkassen Multidrive S som også finnes på Avensis. 0 til 100 tar 10,5 sekunder med manuelt gir, 11 sekunder med Multidrive.

- Utslippsnivåene er redusert med 24 gram per kilometer på den manuelle versjonen (178 g/km), og med 35 gram på versjonen med trinnløs kasse sammenlignet med forgjengeren med automat (177 g/km).

- Dieselmotoren 2.2 D-4D på 136 hester er erstattet med en renovert maskin som yter 150 hestekrefter, har et dreiemoment på 340 newtonmeter tilgjengelig fra 2.000 til 2.800 omdreininger, og som slipper ut 14 gram per kilometer mindre enn forgjengeren (159 g/km).

Det er denne motoren som også kan kombineres med en sekstrinns automatkasse. Da leveres den som D-Cat-versjon med nitrogenoksidrensing. Med automat blir riktignok CO2-utslippet betydelig høyere - 189 gram - noe som, kombinert med økningen i effekt, gir et hopp i avgiftsnivå som gjør bilen relativt kostbar i Norge.

Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota

Med dieselmotor klarer RAV4 0 til 100 på 10,2 sekunder med manuell kasse og 10,8 sekunder med automat. Det må kunne karakteriseres som temmelig sprekt.


Avgifts-straffet

Som nevnt blir RAV4 med diesel og automat straffet av avgiftssystemet. Toyota har valgt å levere den med maksimalt utstyrsnivå - X.

Bilen er i salg nå og starter på 348.000 kroner med bensinmotor og sekstrinns manuell girkasse. Med diesel koster den 370.000 kroner i rimeligste versjon med manuelt gir.

Den meget godt utstyrte 2.2 D-Cat med automat koster 455.000 kroner. Ser man på konkurrentene vil en tilsvarende motorisert og utstyrt modell ligge omtrent i det farvannet prismessig. Tom-Fredrik Rygh, produktsjef hos Toyota Norge, opplyser at importøren forventer at denne versjonen vil utgjøre cirka 20% av totalt RAV4-salg her i landet.

Frakt og leveringsomkostninger kommer som vanlig i tillegg til alle oppgitte priser.