Vis mer

Toyota RAV4 kraftig ned i pris

Toyota RAV4 har nå fått en ny, gjerrig bensinmotor og en ny, trinnløs automatgirkasse. Den nye teknologien gir lavere CO2-utslipp, noe som igjen gir reduserte avgifter og lavere priser.

Vi må innrømme at ovenstående ikke er en fersk nyhet. Etter å ha snakket med den norske Toyota-importøren viser det seg nemlig at RAV4 med ny bensinmotor og automatgirkasse kom til landet allerede ved juletider. Vi er imidlertid ikke de eneste som har gått glipp av disse spennende RAV4-nyhetene. Et av verktøyene vi abonnerer på, Bildata Proff, utgitt av Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), er i skrivende stund fortsatt ikke oppdatert med de nye prisene. Det samme gjelder andre prisguider rundt omkring på nettet.

43.000 kroner billigere

Men selv om nyheten altså ikke er fersk, er den likevel meget interessant. Det viser seg nemlig at RAV4 ikke bare har fått en ny og sterkere bensinmotor - samtidig har bilen blitt betydelig billigere. Mens rimeligste utgave av RAV4 2.0 VVT-i kostet 391.000 kroner, kan du nå få kjøpt en RAV4 2.0 Valvematic for 348.000 kroner. Det betyr at bilen har blitt 43.000 kroner billigere.

Variable ventilløft

Og dette har altså skjedd samtidig som bilen har fått en helt ny og mer effektiv motor. Mens den utgående VVT-i-motoren produserte 194 Nm og 152 hestekrefter, kan den nye Valvematic-motoren skilte med henholdsvis 198 Nm og 158 hestekrefter. En av forklaringene bak de forbedrede ytelsene er det faktum at den nye motoren i tillegg til variable ventiltider (VVT-i) også har fått variable ventilløft (Valvematic).

Forbruk og CO2-utslipp ned

Men det som er minst like interessant, er at forbruket har gått ned fra 0,86 til 0,76 liter. Det betyr at CO2-utslippene reduseres med 24 gram fra 202 til 178 gram per kilometer. Denne reduksjonen i CO2-utslipp gir en stor avgiftsmessig gevinst og er blant hovedårsakene til det kraftige priskuttet (Den økte effekten, 6 hestekrefter, virker i motsatt retning).

30.000 kr billigere med automat

Samtidig er den tradisjonelle automatgirkassen, som kun hadde fire trinn, erstattet av en trinnløs automatgirkasse (Multidrive S). Mens RAV4 med den gamle motoren og automatgirkassen drakk 0,90 liter per mil ved blandet kjøring, klarer den nye motor- og girkassekombinasjonen seg med 0,75. Det betyr at CO2-utslippene går ned hele 35 gram fra 212 til 177.

Toyota har imidlertid ikke valgt å sette ned prisen like mye for denne versjonens vedkommende. I stedet nøyer importøren seg med å kutte prisen med 30.000 kroner fra 397.000 til 367.000.

Diesel

Versjonene med dieselmotor får også lavere CO2-utslipp, men får samtidig betydelig økt effekt (opp fra 136 til 150). Disse blir kun noen få tusenlapper billigere. Les mer om diesel og selve ansiktsløftingen her.

Blant markedets rimeligste

Toyotas priskutt innebærer at Toyota RAV4 nå blir en av de aller rimeligste folke-SUVene i det norske markedet. Med en innstegspris på kun 348.000 kroner, er det kun Jeep-modellene Compass (340.000) og Patriot (345.000) som fortsatt er lavere startpris enn RAV4. De andre folke-SUVene har stort sett innstegspriser i området fra 365.000 til 380.000 kroner.

Riktignok har de fleste konkurrentenes innstegsmodeller dieselmotorer under panseret. Med dieselmotor under panseret starter RAV4 på 370.000 kroner. Men for den som foretrekker bensinmotorens stille gange og raske varmeproduksjon vinterstid, er det greit å være klar over at Toyota RAV4 2.0 Valvematic nå altså er blant de rimeligste folke-SUVene du kan få kjøpt.

Også utgaven med trinnløs automatgirkasse, som starter på 367.000 kroner, kommer meget gunstig ut av en prissammenligning. De fleste konkurrentene forlanger rundt 390.000 kroner og oppover for folke-SUVer med automatgir.

Les også:
Toyota RAV4 med diesel og automat
DinSide Motors juveler