Vis mer

Toyota Prius plusser på

Flerbruksbilen Prius + er vist, og om et år er den en realitet.

Prius alpha, Prius V eller Prius +? Det er spørsmålet om Toyota sin kommende flerbruksbil med hybrid. I USA skal barnet hete V, mens den i Europa vil hete Prius +. Amerikanerne får derimot sin V i løpet av høsten, mens vi må vente på vår Prius + til midten av 2012. Den som venter på noe godt venter derimot ikke forgjeves.

Slår følge med Prius C

Senere, men bedre

I USA skal altså Prius V lanseres til høsten, og ryktene har lenge gått om at lanseringen må utsettes på grunn av jordskjelvene i Japan. Dette er nå tilbakevist fra Toyota, som sier at den amerikanske lanseringen, og leveransene, går som planlagt. I Europa får vi derimot et stort fortrinn når bilen slippes på markedet, i motsetning til amerikanerne, nemlig batteriteknologien.

Bedre effektivitet

I Europa lanseres bilen med Li-ion batterier, mens amerikanerne må nøye seg med samme batterier som sitter i dagens Prius. Foreløpig er vi ikke sikre på om dette betyr lavere egenvekt, eller om Toyota velger å hente fordelen ut i rekkevidde i stedet. En ting er derimot sikkert, og det er at Prius + vil bli en bil for flere kunder enn dagens modell. Bedre plass vil gjøre bilen mer egnet for familiene. Dersom den i tillegg vil bli mer effektiv, takket være batteriteknologien, så vil den passe bedre for enda flere. Dette vil også gi en bedre effektivitet, takket være batterier med høyere energitetthet.

Prius får gode skussmål

Se Prius + utvendig:

Toyotas satsing på hybridteknologi anses som mye av grunnen for de gode resultatene.


Smarte løsninger

Interiøret i Prius + skiller seg fra den ordinære Prius. All betjening og instrumenter er konsentrert midt i bilen, noe som gir en relativt fullpakket midtkonsoll. Likevel er det gjort plass til masse lagringsrom og koppeholdere. I midtkonsollen har Toyota laget eget praktisk rom for telefoner, rett under tilkoblingen til både USB-kontakt og 12-volts uttak. Seteryggene i baksetet kan feldes ned for å gi et flatt bagasjerom, og når de er oppreist kan de justeres bakover for bedre sittestilling. I stedet for et stort panoramatak har Toyota valgt å dele taket opp i to mindre store glassflater.

Hybrid X, den neste Prius +

En stor familie

På sikt vil Toyota Prius bli en hel familie med biler, og det er ventet at både dagens ikke-plug-inn, og morgendagens plug-inn vil gå side om side. Med Prius + som et tredje alternativ venter vi spent på hva fjerde alternativ vil bli. Toyota har sagt at de etter hvert vil ha hybridbiler i alle segmenter. Yaris Hybrid er allerede vist, så det er vel snart på tide at vi snart får se en RAV4 med hybrid. Allerede i 1997 lanserte Toyota RAV4 som en ren elbil, en bil de produserte frem til 2003. Hva den nye Prius + skal koste når den kommer på markedet i løpet av neste sommer er det alt for tidlig å si noe om. Det eneste Toyota lover er at den blir konkurransedyktig.

Video: Slik virker Prius

Se Prius + innvendig:


OPPDATERING:

Mange lurer på om denne vil få mulighet for hengerfeste, i motsetning til dagens modell. Toyota Norge har foreløpig ingen indikasjon på hvorvidt dette blir mulig eller ei, men kommer tilbake med riktig informasjon så snart det foreligger.