Toyota på topp, Suzuki mest fram

Registreringsstatistikken ved utgangen av september er som vanlig hyggelig lesning for Toyota og VW. Toyota riktignok med en liten nedgang og VW med ditto oppgang, og med Peugeot inn på en tredjeplass som Ford dermed har tapt. Men hva som skjer resten av året er imidlertid helt åpent.

VW Passat troner på toppen - se modellrangering i bunn av artikkelen. Vis mer

Toyota på topp, Suzuki mest fram

  1. Store omveltninger siste kvartal
Men Audi A3 stuper med 44 prosent. Vis mer


De tre mestselgende merkene i Norge er nemlig blant dem som kan kalles avgiftsvinnere fra neste år, altså at dere biler kommer gunstig ut av avgiftsendringen. Men det betyr selvsagt at mange bilkjøpere dermed vil vente til neste år med å kjøpe disse bilene - og som kan bety et stygt hull i statistikkene når hele årets salg skal telles opp ved nyttår. Eller hva?

Bra tredjekvartal

Vår kommentar kan du lese på denne linken. Men la oss først se på hva som har skjedd så langt: Det er registrert totalt 80.714 personbiler ved utgangen av september, som er halvannen prosent lavere tall enn ved samme tid i fjor. Ettersom den prosentvise nedgangen etter årets seks første måneder var hele 3,6 prosent, betyr det også at salget har tatt seg godt opp på ettersommeren.

Toyota tilbake, VW fram

Stakkars Corolla - ned 29 prosent. Vis mer


Toyota ligger fortsatt på topp, men har en tilbakegang i forhold til i fjor på fire prosent. Mye av dette skyldes dårligere salg av Corolla og Avensis. Og mye kan vel tyde på at disse ”forsvunne” kundene heller har latt seg sjarmere av nye VW Passat, årets definitive storselger med hele 4.272 biler så langt.
Passat-salget har dessuten bidratt til en VW-vekst på gode 10 prosent så langt i år. VW ligger fortsatt på andreplass totalt, men puster Toyota atskillig heitere i nakken nå enn på samme tid i fjor. Kun 712 biler skiller de to markedsandelene på henholdsvis 15,2 og 14,3 prosent.

Peugeot fram, Ford tilbake

Tredjeplassen til hører nå Peugeot. Franskmennene kan ikke skilte med større vekst enn 1,6 prosent, men den enes død osv. Ford er riktignok langt fra død med seks prosent markedsandel, men deres tilbakegang på ni prosent har vært nok til at Peugeot har kibbet dem ned på fjerdeplassen. Mye av årsaken kan tilskrives den fine framgangen i salget av Peugeot 307 på 12 prosent, mens Fords mest populære modell, Focus, har blitt 20 prosent mindre populær siden i fjor.

Suzuki 72 prosent fram

Vis mer


Det som er helt klart er imidlertid at Suzuki er den største vinneren for 2006, med en salgsframgang på hele 72 prosent i forhold til 2005 på samme tid. Suzuki er dermed oppe på femteplass på statistikken over mest solgte bilmerker i Norge. Det er folkeSUVen Grand Vitara som er suksessfaktor nummer 1. I statistikken slås riktignok Vitara sammen med XL-7, men til sammen ligger de på en syvende plass over mest solgte modeller i Norge så langt i år, med 2.550 biler. Det er bare 95 biler bak Toyota RAV4.

Årets tapere

Opel, Citroen og Hyundai er de merkene som har slitt mest i år, alle med rundt 30 prosent tilbakegang i salget av personbiler. Også Audi, Renault og Subaru merker motvinden, med mellom 12 og 15 prosent tilbakegang.
Av enkeltmodeller som plutselig har tapt interesse ute i folket, er som nevnt over Toyota Corolla og Ford Focus, men også Opel Astra (ned 38 prosent), Opel Vectra (ned 33 prosent), og dessuten Audi A3 med hele 44 prosent nedgang.

Norges mest solgte modeller 2006
PlassModellPer 30. septemberEndring i prosent
1Volkswagen Passat4 27257
2Volkswagen Golf3 578-6
3Toyota Corolla3 529-29
4Toyota Avensis3 248-10
5Peugeot 3072 85912
6Toyota Rav42 64541
7Suzuki Vitara2 550146
8Ford Focus2 318-20
9Toyota Yaris2 0878
10Skoda Octavia1 94014
11Audi A41 657-8
12Volvo V701 5245
13Opel Astra1 480-38
14Volvo V501 4561
15Volkswagen Touran1 447-22
16Ford Mondeo1 377-17
17BMW 3-serie1 37648
18Subaru Forester1 264-5
19Honda CR-V1 228-5
20Mazda 61 220-12
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).