<b>SUKSESS:</b> På bare en måned ble det registrert 77 eksemplarer av denne luksusbilen: Nye Range Rover Sport. Og 38 prosent av alle nye biler hadde firehjulsdrift i januar. Toyota byttet plass med Volkswagen, Volvo falt kraftig fra desember og én av 10 kjøpte elbil. Dette er bare noe av informasjonen vi leser ut av OFVs bilsalgsstatistikk i januar. Foto: Land Rover
SUKSESS: På bare en måned ble det registrert 77 eksemplarer av denne luksusbilen: Nye Range Rover Sport. Og 38 prosent av alle nye biler hadde firehjulsdrift i januar. Toyota byttet plass med Volkswagen, Volvo falt kraftig fra desember og én av 10 kjøpte elbil. Dette er bare noe av informasjonen vi leser ut av OFVs bilsalgsstatistikk i januar. Foto: Land RoverVis mer

Toyota på topp i januar

Bilmarkedet roet seg i årets første måned, men er på et høyt nivå. Én av ti kjøper nå elektrisk bil.

Trenden med at elbiler og andre såkalte lavutslippsbiler selger bra her til lands bekreftes av januarstatistikken for nybilsalg i Norge. Men premium-biler holder også stand, og Range Rover Sport er langt fra den eneste dyre bilen med suksess.

BMW slår for eksempel til med pallplass på salgsstatistikken i januar. Den tyske bilprodusenten tar tredjeplassen på listen over nyregistrerte biler, som Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) nylig publiserte. Særlig 3-serie gjør det bra, og er inne på topp-10 listen for januar.

Toyota på topp

Det er ikke det eneste nye i forhold til årsavslutningen. Volkswagen og Toyota byttet plass helt i tet, med Toyota som klar ener så langt i år. Bestselgeren hos sisttnevnte er Auris, fulgt av RAV4, som nylig kom med i langt rimeligere versjon med firehjulsdrift.

På verdensbasis var det en helt annen bil som ble mest solgt i fjor.

Stabilt høyt


I januar 2014 ble det registrert 11.385 nye personbiler. Det er litt færre biler enn i januar 2013 med en nedgang på 2,2 prosent. Tatt i betraktning at det var samme antall virkedager, betyr det likevel en stabilisering på et temmelig høyt nivå. Sammenlignet med gjennomsnittet for januar måned de ti foregående årene, er årets januartall nemlig hele 39 prosent høyere.

Det ble i tillegg bruktimportert 1.833 personbiler i januar. Dette er en nedgang på 27,4 prosent i forhold til fjoråret.

De beste bilinteriørene

I januar hadde 51 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor, i januar 2013 var andelen 55,3 prosent.

"Nullutslipp" nådde nesten ti prosent

I januar ble det registrert 1.099 nye personbiler med nullutslipp. Når vi snakker om nullutslipp, menes selvsagt fra selve kjøringen. Det er 762 flere enn i januar 2013 - eller mer enn en tredobling.

Nullutslippbilene hadde en markedsandel på 9,7 prosent blant personbilene i januar 2014, mens markedsandelen i januar 2013 var 2,9 prosent. Alle nullutslippbilene som ble registrert i januar var elbiler.

Det ble dessuten bruktimportert 203 elbiler i januar, som er mer enn en dobling fra januar 2013. Det betyr at andelen elbiler er høyere blant bruktimporterte enn blant nyregistrerte biler.

Elbilsalget i januar
Merke/Modell  
Kilde: OFV ASAntallAndel
TOTALT1099100 %
1. Nissan Leaf65059,1 %
2. Volkswagen up!17515,9 %
3. Tesla Model S13212 %
4. BMW i3827,5 %
5. Mitsubishi I-MiEV413,7 %
6. Citroen C-Zero90,8 %
7. Peugeot iOn40,4 %
8. Ford Focus40,4 %
9. Renault Fluence20,2 %


Totalt ble det førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 1.302 personbiler med nullutslipp i januar, samme tall for januar 2013 var 432.

Totalt har cirka en av tre nye biler under 110 gram i CO2-utslipp.

Stadig flere hybrider

Det ble registrert 967 nye personbiler med bensin-diesel/elektrisk hybriddrift i januar. Det er 134 (opp 16,1 prosent) flere enn i januar 2013. Personbilene med hybriddrift hadde en markedsandel på 7,2 prosent i januar 2013.

Modellene: Topp ti i januar
Modell 
Kilde: OFV ASAntall
TOTALT11.385
1. Nissan Leaf650
2. Toyota Auris563
3. Volkswagen Golf465
4. Mazda CX-5406
5. Skoda Octavia378
6. Toyota Yaris351
7. Suzuki SX4314
8. Toyota RAV4282
9. BMW 3-serie235
10. Volkswagen Tiguan231


Utslipp: Litt opp fra desember

Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i januar var 117 gram per kilometer. Det er 11 g/km mindre enn i januar 2013, men det er litt opp fra desember, da tallet var 115 gram.

I januar i år ble gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye biler med bensinmotor 123 g/km, mens det for dieseldrevne biler ble 136 g/km. I januar i 2013 hadde de bensindrevne personbilene 126 g/km i CO2-utslipp, mens de dieseldrevne personbilene hadde 136 g/km, som i år.

CO2-utslipp for nye personbiler i januar 2014 (endring i forhold til januar 2013):

  • Alle personbiler 117 gram per kilometer. (- 11 )
  • Bensinbiler 123 gram per kilometer. (- 3)
  • Dieselbiler 136 gram per kilometer. (uendret)

Folkesuvene: Dette er vinnerne - og taperne

Merkerangeringen i januar
      
Merkejan..2014 jan..2013 Endring
Kilde: OFV ASAntallAndelAntallAndelfra i fjor i %
TOTALT11.38510011.639100-2,2
1. Toyota1.50113,21.28711,116,6
2. Volkswagen1.36011,91.68014,4-19
3. BMW9198,16525,641
4. Nissan8727,76265,439,3
5. Peugeot6615,86395,53,4
6. Volvo6545,78577,4-23,7
7. Audi6335,65975,16
8. Mazda6105,46465,6-5,6
9. Ford6015,36795,8-11,5
10. Mercedes-Benz5314,74854,29,5
11. Skoda5214,63883,334,3
12. Suzuki4013,51761,5127,8
13. Mitsubishi3893,46015,2-35,3
14. Opel2632,33973,4-33,8
15. Kia2362,14443,8-46,8
16. Hyundai2171,93212,8-32,4
17. Citroen1871,62742,4-31,8
18. Subaru1871,62382-21,4
19. Tesla1321,2   
20. Honda910,82422,1-62,4
21. Land Rover790,7450,475,6
22. Renault740,6570,529,8
23. Lexus660,6440,450
24. MINI660,6860,7-23,3
25. Chevrolet470,4400,317,5
26. Fiat310,3290,26,9
27. Porsche260,2340,3-23,5
28. Jaguar90,1140,1-35,7
29. Jeep70,1110,1-36,4
30. Dacia70,1280,2-75
31. Alfa Romeo50170,1-70,6
32. Smart2010100