Toyota og Arctic Trucks

Samarbeidet mellom Toyota og Arctic Trucks er nært.


På Island er det Toyota-importøren som eier Arctic Trucks. I Norge er samarbeidet nært nok til at du kan kjøpe Arctic Trucks modifiserte biler hos nærmeste Toyota-forhandler, og bilene er under full Toyota-garanti.

Mest Hilux

Hos Arctic Trucks i Norge er det mest ombygde Hiluxer på 35-tommere som går unna, men nye Land Cruiser på 35-tommere begynner også å bli populært. Den nye Land Cruiseren blir i 108.600 kroner dyrere etter at den er modifisert i en 35-tommers versjon. Mot slutten av sommeren er Arctic Trucks klar med en 33-tommers versjon som vil bli 30-40.000 kroner rimeligere.

Mye arbeid på en Land Cruiser

Bilen som gikk på Island var ofte utstyrt med 15-tommers felger. For å få til det må nye bremseskiver og kalipere monteres, bare det er en operasjon til nær 40.000 kroner. En 35-tommers versjon av Land Cruiser med 17-tommers felger blir hevet delvis på fjærene og delvis på rammen. Balanse mellom hevingen og den økte bredden dekkene gir skal sørge for at kjøreegenskapene er intakt. Skjermutbyggere og kutting i karosseriet er også en del av operasjonen for å få plass til de store hjulene.

I tillegg må forstillingen kontrolleres og hastighetsmåler justeres. Også nye dobbeltvirkende støtdempere må til, og denne omfattende ombyggingen skal gjennom en godkjenningsprosess for registrering.


Ifølge Ørn Thomsen, daglig leder for Arctic Trucks Norge og vår reiseleder, hadde en norsk 35-tommer på 17-tommers felger klart turen over breen. Det er imidlertid en bil som ikke passer så godt til å kjøre på alene på snø med.

Det er imidlertid mye å oppleve med terrengbil på Island utenom kjøring på bre. Det kan du lese mer om her.