<b>SMAKEN ER SOM BAKEN:</b> Den er ofte delt i to, og begge sider har ofte sine argumenter, her er konkurransen tøff.  Foto: KAJ ALVER
SMAKEN ER SOM BAKEN: Den er ofte delt i to, og begge sider har ofte sine argumenter, her er konkurransen tøff. Foto: KAJ ALVERVis mer

Toyota MR2 møter Mazda MX-5 i duell

De er små, sporty og upraktiske for familier. Men elsket av ungfolene.

Tekst og foto: Kaj Alver

Det er kanskje ikke høysesong for å fræse rundt i en liten cabriolet akkurat nå, men tenk så deilig det blir første vårdag, når du kan ta med din utkårede, kappe taket og nyte vårsola.

Med mindre du er hovedpersonen i en bok med tittelen «Mannen uten følelser», vil du nemlig elske å sitte bak spakene i en av disse «frisørbilene».

Dette skulle være biler som tok tilbake gleden av å kjøre, og ikke bare være et transportmiddel fra A-B.

Mazda MX-5

Da den ble lansert i 1989 som en lettvekter med to seter, motor foran og driv på bakhjulene, var det en reinkarnasjon av 60-tallets trendy roadstere som Triumph Spitfire, Alfa Romeo Spider og kanskje spesielt Lotus Elan.

LES OGSÅ: Test av Mazda MX-5, generasjon 4

MX-5 ble en så stor salgssuksess at det ikke var snakk om å la den få et kort liv. Derfor lever den i beste velgående ennå - stadig bedre, men med originalens sjel intakt.

Fire generasjoner har vi foreløpig fått, men vi omtaler utgaven som ble lansert i 2005 som generasjon 3.

LES MER: Om Mazdas generasjon 2

I forhold til forgjengeren var dette en helt ny bil, og delte så lite som et blinklys med tidligere modeller. Utseendet stod designeren Moray Callum for, og på den tekniske siden var MX-5 nå blitt enda mer kjøreglad.

Borte var oppsettet med doble bærearmer («double wishbone») på alle fire, og på plass var bærearmer foran med multilink bak. I tillegg fikk den antispinn og stabilitetskontroll, som ytterligere gjorde MX-5 giftig på svingete vei.

LES MER: Om Mazdas generasjon 3

MX-5 er utstyrt med to motorer på enten 1,8- eller 2,0-liter. Alt ettersom det er en bil for Amerika, Europa, Japan eller Australia, er det mengder av forskjellige effekttall.

Europeiske utgaver fikk enten 130 eller 160 hk, koblet mot 5- og 6-trinns manuelle girkasser. Man kan også finne disse bilene med automatkasser og padleårer bak rattet, men det blir bare tull. I disse bilene skal man jobbe med stikka.

VELG FØR DU DRAR: MR2en har hard topp, det vil si at det er litt kronglete å ta den av og på "i farta". Foto: KAJ ALVER Vis mer


Toyota MR2

MR2 sies å stå for Mid-engine Rear-wheel-drive 2-seater, og er dermed som en oppskrift til en velsmakende kjøretur.

Toyotas MR2 som konsept, ligger og pirker i 30 års historie selv om produksjonen først startet i 1983 - og var å få kjøpt året etter.

LES OGSÅ: Vi testet MR2 i år 2000

Men allerede i 1976 var den påbegynt, da som et prosjekt for å teste ut hvor det var best å plassere en motor i forhold til kjørestiler.

MR2 er laget i tre generasjoner, hvor siste kom i 1999 (1999-2007), og er hittil siste utgave av konseptet. Mange rynket litt på nesa da den kom, og påstod at det var en småkjip utgave av Porsche Boxster. I tillegg var den nå blitt cabriolet.

KJØREGLEDE: Man kjøper ikke en av disse for å ha plass til hele familien. Her står kjøregleden i fokus. Foto: KAJ ALVER Vis mer


Uansett neserynkere, er siste generasjons MR2 en ekte «drivers car». Effektmessig landet den litt bak forrige utgave med bare 138 hk, men Toyota hadde klart å få vekten ned til rett under tonnet.

Selv som takløs bil, hvor man må forsterke i hytt og putevær for å beholde bærekraft og stivhet i øvrig karosseri.

Motoren, som er plassert midtskips, er på 1,8-liter, har doble overliggende kammer (men ikke fustasjeoppheng) og VVT-i system.

Smått kanskje, men godt. For den lille gjør unna sprinten fra stillestående til 100 km/t på mellom 6,8 og 8,7 sekunder, alt ettersom hvilken girkasse man går for. Man får den nemlig med både 5-trinns manuell, 6-trinns manuell og automat. Som med MX-5, er det selvsagt manuell som er det riktige her.

LES OGSÅ: Gjenoppsto MR2 i 2011?

At MR2 begynte livet som et utviklingsprosjekt, kommer godt frem av dens oppførsel under aktiv kjøring.

Den føles en del mer rendyrket enn MX-5, og man danser mellom svingene selv som uerfaren sjåfør. Rundetidsjakten er nok prioritert foran det nordlendingene vil kalle for «kuk-kjøring», som er forbeholdt MX-5 sin iver etter å ligge bred i svingene.

At MR2 i visse kretser blir kalt en billig Boxster-kopi, gjør forsåvidt ingenting. Jeg har selv tatt feil en mørk kveld når MR2 kommer kjørende- og det må vel være litt kult egentlig?

Eller kanskje du skulle hatt en GT86?

Foto: KAJ ALVER Vis mer


Konklusjon

Man har tatt helt feil ved veiskillet om en forventer å sette seg inn i en premium-bil når en åpner dørene i disse bilene, men det betyr ikke at en blir skuffet når en setter seg inn i MX-5-en, som i denne testen trekker det absolutt lengste strået.

Selv om du har litt bedre plass som storvokst i MR2, er MX-5 smartere i oppbevaring og bagasjeplass.

I tillegg er 2006-modellen i denne duellen 6 år nyere, og tilsvarende hakket dyrere, men den vinner på både utseende og kjøreglede, og er du så heldig å finne 2-literen gjør den seg meget godt på veien også.

 MX-5MR2
Årsmodell:20062000.
Motor:1,8 l.1,8 l • 4-syl.
Effekt:126 Hk.138 hk
Toppfart:200 km/t.210 km/t
0-100:Ca. 9,5 sekunderCa. 7,8 sekunder
Pris (testbil):135 000,-71 000,-