<b>FREMTID:</b> Fremtidens bil må se futurisk ut, forteller Toyota. Og Mirai betyr nettopp Fremtid.  Foto: TOYOTA
FREMTID: Fremtidens bil må se futurisk ut, forteller Toyota. Og Mirai betyr nettopp Fremtid. Foto: TOYOTAVis mer

Toyota Mirai skal du hete

Bilen med en av markedets mest særegne design ble lansert i natt.

Toyota lanserte i natt produksjonsversjonen av sin nye hydrogenbil. Konseptbilen er til nå omtalt som FCV, men nå er dens faktiske navn offentliggjort. Bilen skal hete Mirai, som er japansk og betyr fremtid.

Toyota forventer at navnet Mirai på sikt skal bli en like godt kjent som merkevare som det Prius er blitt for hybridbiler.

Mirai slippes på det japanske markedet allerede 15. desember i år. Deretter står USA og Europa for tur, men for disse markedene snakker vi lansering først september neste år.

Dessverre er ikke Norge blant satsingslandene den første perioden, noe som resulterer i at vi antagelig ikke får en eneste bil til landet før i 2017.

Les intervju med utviklingssjefen i Toyota

En vanlig bil

Selv om Mirai har hydrogen som det primære drivstoffet, så er det en elmotor som driver den fremover. Denne har et dreiemoment på 335 Nm, som genererer 151 hestekrefter.

Dette er nok til å gå fra null til hundre på 9,6 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 178 km/t.

Motoren driver til enhver tid hjulene direkte, for det er ingen girkasse involvert. All teknologi er plassert lavt, først og fremst under forsetene, mens selve hydrogentanken ligger rett bak seteryggene i baksetet.

Mirai skal fremstå som en helt ordinær bil, og det er så godt som ingen ting som virker annerledes under bruk.

Mercedes-Benz satser tungt på hydrogen

SE FLERE BILDER AV MIRAI:

FREMTID: Fremtidens bil må se futurisk ut, forteller Toyota. Og Mirai betyr nettopp Fremtid. Foto: TOYOTA
Foto: TOYOTA
Foto: TOYOTA
FUTURISK: Designen innvendig har likhetstrekk med det vi finner i Prius, bare mer futurisk. Foto: TOYOTA
Foto: TOYOTA
Foto: TOYOTA
Foto: TOYOTA
Foto: TOYOTA
Foto: TOYOTA
Foto: TOYOTA
Fullpakket: Det er mye teknologi som skal inn i en bil, selv om den ikke har en konvensjonell forbrenningsmotor. Foto: TOYOTA


Drivstoffet

Bilen får en rekkevidde på 48 mil på en tank hydrogen, en tank det vil ta tre minutter å fylle på en egnet stasjon, før det bare er å kjøre videre.

Både i USA og i Europa er det mange krefter i sving for å utvide infrastrukturen i form av fyllestasjoner, et arbeid både Toyota og andre bilprodusenter er sterkt delaktige i.

I fremtiden kan bilprodusentene rett og slett bli leverandør av både bilen og drivstoffet.

I Norge var blant annet HyNor tidlig ute med å sette opp fyllestasjoner, men de var så tidlig ute at de etter hvert måtte ta dem ut av drift igjen. Det var rett og slett for få hydrogenbiler på veiene. I dag jobber HyNor mer med å skaffe tilveie bilene, mens HyOP står for det som ser ut til å bli neste generasjon bensinstasjon.

Toyota bidrag til eldrift

Prisen

Når bilen kommer til Europa blir det til en pris på 66.000 euro. Dette er før eventuelle subsidier eller andre insenitiver er lagt til grunn.

Dette betyr at bilen direkte omregnet ville kostet et sted rett rundt 550.000 kroner i Norge, noe lavere enn tidligere estimat på cirka 600.000 kroner.

For denne prisen får du en fireseters sedan i mellomsjiktet rent størrelsesmessig. Dette er naturligvis en bevisst tanke fra Toyota, ettersom dette er en type bil som står sterkt i alle markeder globalt, ikke minst i hjemlandet Japan.

I Europa vil bilen kun bli levert med ett utstyrsnivå, som betyr full pakke.

Lite antall

Antallet biler som kommer blir imidlertid lavt. Til neste år kommer det bare et sted mellom 50 og 100 biler til Europa, og disse skal fordeles på de tre satsingsområdene England, Danmark og Tyskland.

Først når produksjonsvolumet skrus opp til et større nivå vil Norge bli tildelt biler, og da er vi antagelig allerede kommet til 2017 i kalenderen.

Kan dette være fremtidens viktigste bil?

Frem til da vil Toyota ha oss til å følge med i sosiale medier, for de annonserer at Facebook og Twitter blir deres viktigse arena for å fortelle mer om bilen. I tillegg skal de opprette en egen blogg for Mirai, for på denne måten å gjøre fremtidens bilkjøpere klare for teknologien.

I mellomtiden får vi smøre oss med tålmodighet, for 2017 virker veldig langt unna.

Slik presenterte Akio Toyoda den nye skapningen: