Enkelt, men fleksibelt. Baksetebenken kan foldes sammen og legges under forsetet - eller det kan tas helt ut.
Enkelt, men fleksibelt. Baksetebenken kan foldes sammen og legges under forsetet - eller det kan tas helt ut.Vis mer

Toyota Me.We er anti-krisebilen

Den franske arkitekten Jean-Marie Massaud har laget denne på oppdrag fra Toyota.

Bambus, polypropylen, nedfellbar frontrute, elmotorer i hjulene... Mye av dette har vært brukt i bilindustrien før - men alt på en gang...? Det tviler vi sterkt på.

Økonomiske føringer

Toyota Me.We Concept heter skapningen og er et resultat av at Toyota hentet inn idéer fra utenfor bilindustriens verden - nærmere bestemt fra ovenfor nevnte arkitekt.

Målet var å skape en bil tilpasset mange lands traurige økonomiske realiteter ved å ta i bruk billige, men også lette materialer - selvsagt for at bilen skulle bli rimeligere i drift ved å kreve mindre energi til fremdriften.

Se Nissans fremtids-SUV

Enkelt, men fleksibelt. Baksetebenken kan foldes sammen og legges under forsetet - eller det kan tas helt ut.


Alternativ fremtidsvisjon

Pressemeldingen fra Toyota handler mye om verdier, og dette er et produkt av de krisetider mange land utenfor vår hjemlige, beskyttede sfære, nå gjennomgår. Fra "stadig mer"-kulturen til "stadig bedre"-kulturen, kaller Toyota den filosofien som har dannet grunnlaget for denne konseptbilen. Målet har vært å skape et produkt som kan oppfylle et mobilitetsbehov og som samtidig i forhold til klassiske løsninger er mer økonomisk, praktisk og miljøvennlig.

Toyota med smartere enn-Smart-løsning

Lettvekter

Det betyr en fleksibel arkitektur, moderate ambisjoner når det gjelder status - altså enkelhet, og lav vekt med tanke på både økonomi og miljø. Bilens vekt skulle ikke være særlig over 750 kilo. Således er den basert på en rørramme i aluminium, kledd med paneler av polypropylen. Karosseripanelene veier ikke mer enn 14 kilo til sammen og er hundre prosent resirkulerbare. Videre er bambus tatt i bruk for å lage bilens gulv og de vannrette overflatene inne i bilen, dette fordi materialet ifølge arkitekten og bilprodusenten er et godt valg både estetisk og miljømessig. Bilen skal være lett å holde ren og kunne vaskes både utvendig og innvendig.

Video:


Fleksi-elbil

Toyota Me.We er en elbil, og den er utstyrt med elmotorer i hjulene på samme måte som Toyotas smarte elkjøretøy i-Road. Batteripakken er plassert under gulvet som på elbilen Toyota IQ EV. Layout-en i kupéen er ganske finurlig, med et baksete i ett stykke som er montert på skinner og dermed kan forflyttes. Det kan foldes sammen og oppbevares under forsetet, eller det kan fjernes. Me.We kan også forvandles til pickup ved behov ved at bagasjerommet bak forlenges utover som en plattform.

Se Volkswagens svevende bil

Telefon-instrument

Bilen kommer med enkel instrumentering som en skjerm over rattet, mens navigasjon, musikk og diverse apps er tilgjengelig via integrert smarttelefon som monteres under skjermen. Den benyttes også for eksempelvis å regulere temperaturen ombord.

Klimaanlegget og varmeapparatet drives av det Toyota kaller en "lav-energi"-varmepumpe. På varme sommerdager er kanskje åpne vinduer uansett den beste løsningen - alle vinduene kan åpnes, også frontruten.