VERDENS MEST VERDIFULLE BILMERKE: Toyota topper nok en gang lista. Foto: Dinside.no
VERDENS MEST VERDIFULLE BILMERKE: Toyota topper nok en gang lista. Foto: Dinside.noVis mer

Verdens mest verdifulle bilmerker

Toyota mest verdt i 2017

Men Tesla kryper stadig nærmere på lista over verdens mest verdifulle bilmerker.

I år som i fjor topper Toyota BrandZ´ liste over verdens mest verdifulle bilmerker. Ifølge BrandZ´ beregninger er Toyota verdt hele 242,5 milliarder kroner ($28,7 mrd), om lag 35 milliarder mer en BMW på andreplass.

Elbilmerket Tesla er «helt nede på» åttendeplass, med en verdi på 50 milliarder kroner, til tross for at de har økt verdien med 32 prosent og at de nylig gikk forbi både Ford og General Motors på New York-børsen.

Også BMW (+8%), Land Rover (+17%) og Porsche (+16%) har fått en solid verdiøkning siden 2016. Likevel må de to sistnevnte se Elon Musks Tesla gå forbi seg.

Seks bilmerker på topp 100

Lista over biler tar utgangspunkt i verdens 100 mest verdifulle selskaper, hvor Google, Apple og Microsoft tar de tre øverste plassene.

På den lista kommer Toyota først som nummer 30 (ned to plasser), BMW nummer 35 og Mercedes-Benz nummer 40.

Også Ford (83), Honda (91) og Nissan (100) sniker seg inn blant de 100 mest verdifulle selskapene i verden.

Audi, Tesla, Land Rover og Porsche, som utgjør resten av de ti mest verdifulle bilmerkene, kommer er ikke blant topp 100 globale selskaper.

Verdens mest verdifull bilmerker

Bilmerke Verdi Alle Endring (2016)
1.Toyotakr 242,530.-3%
2.BMWkr 207,935.-8%
3.Mercedes-Benzkr 198,640.+4%
4.Fordkr 110,783.0%
5.Hondakr 103,191.-8%
6.Nissankr 95,5100.-1%
7.Audikr 79,4--1%
8.Teslakr 49,9-+32%
9.Land Roverkr 46,5-+17%
10.Porschekr 43,1-+16%

Kilde: Kantar Millward Brown

Verdens største database

Etter «Diesel gate» er ikke Volkswagen lenger på topp ti-lista. Siden 2015 er også Toyotas luksusmerke Lexus borte.

BrandZ innehar verdens største merkevare-database, når det kommer til egenkapital. Lista inneholder data fra over 650.000 forbrukere og fagfolk i 31 land, og sammenligner over 23.000 selskaper.

Databasen er brukt til å estimere merkevareverdier, og hvert år siden 2006 har den blitt brukt til å generere en liste over de 100 beste globale merkene.

Det er markedsundersøkelsesfirmaet Millward Brown som står bak BrandZ.

LES OGSÅ:
7.000 kroner for ny bilnøkkel? Vi har sjekket Norges 100 mest solgte
Retro bilutstyr vi hadde - men som er blitt glemt
Denne knappen blir påbudt i bilen