Vis mer

Toyota mest solgt i 2009

Salgstakten for nye biler var svært dårlig på begynnelsen av 2009. Men en rekke nye modeller og bedrede tider har gjort årsavslutningen sterk.

Toyota ble det mest solgte personbilmerke i 2009. De klarte nesten det samme antallet biler som i 2008. I 2008 solgte de 14.968 biler og 2009 endte de på 14.605 biler. En nedgang på 2,4 prosent. Volkswagen kom på andre plass med 14.267 biler. De solgte 16.741 biler i 2008, men har hatt en tilbakegang på 14,8 prosent. Det er disse to merkene som er de store i Norge. Det er et lang dropp ned til neste merke på lista, som er Ford. De solgte 9.804 biler i 2009.

Nordmenn liker premium

Premiummerker gjør det overraskende bra i Norge. Audi ligger på en femteplass og BMW ligger på en sjetteplass. Mindre modeller og mindre motorer har nok også bidratt til å gjøre premium mer lettsolgt. Likevel er det litt oppsiktsvekkende at ikke for eksempel Opel ligger høyere enn de det de gjør. De holder nå til på en 9. plass.

Favorittmodeller

Nordmenn kjøper det samme som de har gjort de siste årene. Norges mest solgte i 2009 er VW Golf. Den vinner soleklart. Nummer to er Toyota Avensis og på tredjeplass finner vi Ford Mondeo. Videre finner vi i rangert rekkefølge VW Passat, Volvo V70, Nissan Qashqai, Skoda Octavia, VW Tiguan og Ford Focus som nummer 10.

2009-tall

I følge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) ble det solgt 98.675 nye biler i 2009. Det betydelig bedre enn det mange turte å håpe på for ett år siden.

Et marked under 100.000 biler er ikke veldig bra, selv om mange i bransjen nok nå puster lettet ut. Salget i 2009 er 5.699 biler færre enn gjennomsnittet de siste 10 årene, og det er 11.942 biler færre enn i 2008.

Antall bruktimporterte biler sank også litt. I 2009 ble det registrert 25.105 biler, noe som er 2.395 færre enn i 2008.

Kundene vil ha dieselmotor

Andelen dieselbiler holder seg på et svært høyt nivå. I 2009 var andelen dieselbiler 72,4 prosent. Noe som er det samme som i 2008. I desember i fjor hadde hele 81,4 posent av de nyregistrerte bilene dieselmotor.

Og firehjulsdrift

Andelen av firehjulsdrevne biler ligger og skvalper rundt 25 prosent. I 2009 ble andelen firehjulsdrift 26,5 prosent. Kun i 2006 hadde bransjen et bedre år for firehjulsdrift med 30,6 prosent.

I 2008 var firehjulsdriftandelen 25 prosent og i 2007 var den 22,5 prosent.

Utslippene går ned

Vi snakker her om CO2 som direkte kan sammenlignes med forbruk. Gjennomsnittet av CO2-utslipp for nye biler ble 151 gram per kilometer. Det er 7 gram mindre enn i 2008. Gjennomsnitt for dieselbilene gikk ned fra 159 til 152 gram og bensinbilene gikk ned fra 159 til 147 gram.

Tabellen med salgstall for merker og modeller finner du her.

Alle tall er hentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)