Vis mer

Toyota med splitter ny luksus-SUV

Like før jul lanseres en splitter ny Land Cruiser her i landet. Bilen skal være større, bedre utstyrt og mer luksuriøs enn bilen den erstatter.

Det er nå ganske nøyaktig syv år siden dagens Land Cruiser ble introdusert, høsten 2002. Nå er imidlertid den store Toyota-firehjulstrekkeren sluttsolgt fra norske Toyota-forhandlere, som om noen måneder vil få inn arvtakeren. Denne er nå avduket i sammenheng med den store bilmessen i Frankfurt og personbilutgaven vil komme til Norge i månedsskiftet november-desember. Varebilutgaven kommer noe senere, sannsynligvis i månedsskiftet januar-februar 2010.

Forvirrende navnepolitikk

Før vi forteller deg mer om den nye bilen, må vi imidlertid ile til med en viktig avklaring. Dette fordi Toyota har valgt noe så forvirrende som å bruke Land Cruiser-navnet på to ulike bilmodeller. Den vi snakker om i dag - som kun heter Land Cruiser - er "lillebror", hvis det går an å bruke en slik betegnelse om en bil med de strategiske målene 476,0 x 188,5 x 188,8 (lxbxh). Storebror (495,0 x 197,0 x 189,0) heter Land Cruiser V8 og kom i ny utgave tidlig i 2008. Som navnet tilsier er sistnevnte beist kun tilgjengelig med V8-motorer og prisen starter på hele 1.375.000 kroner.

Les også: Test av Toyota Land Cruiser

Personbil fortsatt for rikinger

Vis mer
«Innvendig skal plassen ha blitt bedre og fleksibiliteten større. Andre seterad kan for eksempel nå justeres i lengderetningen, noe som gir potensial for bedre benplass. Samtidig er tredje seterad endret fra tre til to sitteplasser og sittehøyden hevet, noe som sannsynligvis vil gi bedre komfort.»


Prisene for den nye "lille" Land Cruiseren er foreløpig ikke klare. Vi vet imidlertid at den utgåtte utgaven startet på snaue 700.000 kroner som personbil og snaue 430.000 i varebil-utgave. Fordi den nye utgaven både er større og - ifølge importøren - bedre ustyrt, regner vi med at denne vil bli enda mer kostbar.

Riktignok er drivstoff-forbruk og CO2-utslipp redusert med 12 prosent, noe som innebærer en viss reduksjon i CO2-komponenten i det norske avgiftssystemet. Denne reduksjonen vil nok imidlertid raskt bli spist opp av økt vektavgift, fordi vekt vanligvis er en funksjon av størrelse, som i dette tilfellet har økt.

Reservehjul under bilen

Noe av de første en Land Cruiser-kjenner vil legge merke til ved den nye Land Cruiseren, er at reservehjulet nå har forsvunnet fra bakluken for alle utstyrsnivåers vedkommende. Den norske Toyota-importøren kan forøvrig fortelle at bakluken fortsatt er sidehengslet, men at bakvinduet nå kan åpnes separat.

Vi bet oss også merke i de kraftige hjulbuene og den voldsomt brede grillen, noe som sørger for at bilen i våre øyne blir ganske lik storebror når den iakttas forfra. Bakparten har imidlertid en egen identitet, blant annet fordi baklyktene er plassert på høykant og ikke flyter over på bakluken. Dette i motsetning til storebror.

Artikkelen fortsetter under fotoalbumet.


Mer premiumaktig?

Den norske Toyota-importøren lover at nye Land Cruiser har blitt mer raffinert og bedre utstyrt enn bilen den erstatter. Dette kan i tilfelle bety at nye Land Cruiser er mindre "traktor" enn forgjengeren og i større grad kan konkurrere med premium-SUVer av typen Audi Q7, BMW X5, Mercedes-Benz ML, Volkswagen Touareg og Volvo XC90. Dette gjenstår imidlertid å finne ut av.

Sannsynligvis rå i terrenget

Det vi imidlertid regner som sikkert, er at også nye Land Cruiser vil være blant de beste terrenggående SUVene du kan få kjøpt. Torsen-basert firehjulsdrift er fortsatt på plass, i likhet med lavgirserie og senterdiffsperre. Antispinnsystemet har nå fått fire programmer for ulike underlag og utforbakkeassistenten (Downhill assist) har fått selskap av en kravle-fartsholder (Crawl Control). Nykommeren får også rattvinkel-indikator og kan leveres med hele fire kameraer. Sistnevnte gir mulighet til å se hva som skjuler seg foran, bak og på siden av bilen ved terrengkjøring, men vil sikkert også fremstå som nyttig teknologi ved parkering av den voksne ruggen på trange plasser.

Les også: Test av Toyota Land Cruiser V8

Ny hjuloppheng-teknologi

Vis mer


Den som tar seg råd, kan også investere i elektronisk styrte støtdempere og luftfjæring bak. Samtlige utgaver er imidlertid utrustet med Kinetic Dynamic Suspension System (KDSS), som i praksis er en slags selvjusterende krengingsstabilisator. Systemet skal ifølge Toyota gi både redusert krenging ved svingkjøring, økt komfort over ujevnheter og enda bedre terrengegenskaper.

Nye seteløsninger

Innvendig skal plassen ha blitt bedre og fleksibiliteten større. Andre seterad kan for eksempel nå justeres i lengderetningen, noe som gir potensial for bedre benplass. Samtidig er tredje seterad endret fra tre til to sitteplasser og sittehøyden hevet, noe som sannsynligvis vil gi bedre komfort. På den dyreste utgaven vil tredje seterad kunne betjenes elektrisk.

Når vi først er inne på utstyrsnivåer, kan det nevnes at det som i dag vil bli snakk om tre varianter. Om disse som i dag skal hete ingenting, VX og GX, er imidlertid foreløpig ikke bestemt.

Les også: I Afrika med Toyota Land Cruiser

3.0 diesel og 4.0 bensin

Også motorpaletten er uendret, i den forstand at vi fortsatt snakker om en 3,0 liter stor firesylindret dieselmotor på 173 hestekrefter og en 4,0 liter stor V6 bensinmotor på 249. Vi snakker altså om uvanlig store sylindre i begge tilfeller. Det som er nytt, er at motorene er fintunet for lavere forbruk, noe som sammen med redusert friksjon i drivlinjen altså skal ha senket forbruk og CO2-utslipp for begge modellers vedkommende med 12 prosent.

Dieselbil

Vis mer


Som i dag er nok bensinmotoren fullstendig uaktuell her i landet, blant annet fordi bensinutgaven ikke kan leveres som varebil. Som personbil koster dagens 4.0 V6-utgave hele 1.050.000 kroner og nykommeren vil nok bli enda dyrere. Også i årene som kommer vil nok derfor så godt som alle "norske" Land Cruisere bli solgt med dieselmotor, som nå skal klare seg med 0,81 liter per mil (214 g/CO2). Om ønskelig kan automatgir leveres som ekstrautstyr.

Nye Land Cruiser er altså på plass som personbil like før jul i år, som varebil like over nyttår. Vi kommer tilbake med mer informasjon så snart de norske prisene slippes.

Les også:

  • TEST: Toyota Land Cruiser
  • TEST: Toyota Land Cruiser V8
  • I Afrika med Toyota Land Cruiser
  • DUELL: Mercedes-Benz ML møter Land Cruiser
  • DinSide Motors juveler