Toyota med rå dieselmotor

Toyota vil neste år utvide sin diesel-portefølje med en 180-hesters dieselmotor. Kraftpluggen vil i første omgang få plass i Avensis.

Toyota med rå dieselmotor

  1. Fotoalbum


Toyota har satset tungt på dieselmotorer de siste årene og kunne tidligere i år stolt presentere en av verdens mest miljøvennlige dieselmotorer. Selv grunnversjonen av det nye motoren klarer EU4-kravene uten problem. I tillegg finnes motoren i en såkalt D-CAT-versjon. D-CAT, som er en forkortelse for Diesel Clean Advanced Technology, sørger for at partikkel-utslippene så godt som elimineres.

Vi testet Avensis med D-CAT-motor allerede i februar og kunne selv gjennomføre lommetørkle-foran-eksosrør-testen. Resultatet imponerte.

Få dieselmotorer

Likevel, Toyotas dieselpalett er relativt beskjeden sammenlignet med det brede diesel-utvalget mange europeiske bilmerker kan tilby. Toyota har i praksis kun tre motorer å spille på; 2,0-literen vi allerede har omtalt (116 hk), en 1,4-liter i to effektversjoner (75 og 90 hk) og den store firesylindrede 3,0-literen vi kjenner fra Landcruiser (163 hk). Til sammenligning kan for eksempel Volkswagen-konsernet velge blant en 1,9-liter, en 2,0-liter, en 2,5-liters V6, en 3,0-liters V6, en 4,0-liters V8 og en 5,0-liters V10-motor. Flertallet av disse motoren kommer i tillegg i flere effektversjoner.

180 hk, 400 Nm


Fordi europeerne i stadig større grad foretrekker dieselmotorer, er det derfor på høy tid at Toyota kommer på banen med nye og kraftigere motorer. Og nettopp det har Toyota altså tenkt å gjøre. I disse dager viser nemlig Toyota en ny 2,2-liters firesylindret motor som skal yte hele 180 hestekrefter og 400 Nm. Dette er rekordhøye ytelser som vanligvis forbindes med store V6-motorer.

To versjoner?

Det er foreløpig mye usikkerhet knyttet til den nye motoren, men vi har grunn til å tro at den vil være på plass her i landet allerede første halvår 2005. Vi har også grunn til å tro at den også vil komme i en noe mer beskjeden versjon, i området 140 til 150 hestekrefter. Denne versjonen vil sannsynligvis klare EU4 uten D-CAT, mens 180-hesteren sannsynligvis vil bli utrustet med D-CAT som standard. Når Toyota først har utviklet en slik motor, antar vi i tillegg at den vil også vil bli å finne i andre modeller, for eksempel i RAV4 og Previa.

450.000 kroner?


Foreløpig er imidlertid lite sikkert, bortsett fra én ting - Toyota Avensis D-4D 180 vil ikke bli noen billig bil. Økningen fra 116 til 180 hestekrefter vil blant annet bety omlag 45.000 kroner i økt effektavgift, mens to desiliter ekstra slagvolum utgjør omlag 12.000 kroner. Vekten vil også øke, noe som utløser økt vektavgift.

Både fabrikk og importør vil selvsagt også ta seg betalt for motoren og i tillegg vil utstyrsnivået sannsynligvis være høyt. Med utgangspunkt i at en Avensis 2,0 D-4D Executive koster 343.000 kroner, kan nok derfor 180-hestersbilen fort kan komme opp i 450.000 kroner.

Store bilder av bilen finner du her.

Her finner du flere Paris-nyheter

Relaterte artikler:

  • TEST: Toyota Avensis D-CAT
  • Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder