Vis mer

Toyota med oppgradert RAV4

Oppgradert RAV4 ble vist for litt siden, men det er på motorfronten det er mest nytt.

Dagens Toyota RAV4 kom i 2006, og har i år gjennomgått det som Toyota kaller en Minor Change.

Det er i hovedsak lavere utslipp som er hovedingrediensen i oppgradert RAV4. Motorene har blitt mer gjerrige. Bensinmotoren på 2 liter har nå en toppeffekt på 158 hestekrefter og er tilgjengelig med sekstrinns manuell girkasse eller den trinnløse automatgirkassen Multidrive S som også finnes på Avensis. 0 til 100 tar 10,5 sekunder med manuelt gir og 11 sekunder med Multidrive.

Redusert utslipp

Utslippsnivåene er redusert med 24 gram per kilometer på den manuelle versjonen (178 g/km), og med 35 gram på versjonen med trinnløs kasse sammenlignet med forgjengeren med automat (177 g/km).

Dieselmotoren 2.2 D-4D på 136 hester er erstattet med en 150-hesters motor, og har et dreiemoment på 340 newtonmeter tilgjengelig fra 2.000 til 2.800 omdreininger. Den slipper ut 14 gram per kilometer mindre enn forgjengeren (159 g/km).

Det er denne motoren som også kan kombineres med en sekstrinns automatkasse. Da leveres den som D-Cat-versjon med nitrogenoksidrensing. Med automat blir riktignok CO2-utslippet betydelig høyere - 189 gram - noe som, kombinert med økningen i effekt, gir et hopp i avgiftsnivå som gjør bilen relativt kostbar i Norge.

Det kommer vi tilbake til.


Endelig

Vi har harsellert litt med at japanerne har vært trege med dieselmotor og automatkasse i mange av sine biler. Toyota har for eksempel hatt dette på Land Cruiser lenge, men ikke på biler for vanlige mennesker - slik som RAV4 og Avensis. Nå i det siste har både Toyota og Honda lansert dieselmotor og automatkasse på henholdsvis Avensis og Accord sammen med forhjulsdrift. Toyota topper nå med RAV4 med diesel og automat. Honda er også ute på galeien. De lanserer CR-V med diesel og automet neste år.

RAV4 med diesel og automatgir leveres kun i utstyrsvariant X. Det betyr at den har mye utstyr og kommer med 18-tommers felger, nedstigningsassistent, bredere skjermer, mørke lykter, baklykter med LED, nøkkelfri adgang, skinninteriør og elektrisk justerbart forsete. Vi hadde i tillegg harddiskbasert navigasjonssystem som ekstrautstyr.

På veien

Toyota RAV4 har fine kjøreegenskaper og klarer seg godt på norske veier. Den er forholdsvis liten i forhold til resten av bilene i klassen og det har både positive og negative sider. Det positive er at den tar liten plass, er oversiktlig og er lettkjørt både i byen og ute i terrenget. Det at den er liten betyr også at det er liten plass innvendig og at den er litt humpete. Vi skal ikke kalle den "hoppetussa", men det er litt å gå på når det gjelder komfort. Fra tiden med baklukemontert reservehjul har Toyota RAV4 også sidehengslet bakluke. Det gjør at innlasting ved lukeparkering er vanskelig.


Utenfor veien virker RAV4 bra. Vi var innom et forholdsvis nedgrodd torp i Sverige, og testbilen gnagde seg fint fremover. Det kulle også bare mangle. Dette er tross alt samme produsent som lager Land Cruiser.

Automatkassa er den samme som sitter i Avensis diesel og må ikke forveksles med automatkassa som er plassert i Avensis og RAV4 med bensinmotor som heter Multidrive. Det er en trinnløs girkasse, mens denne som sitter i dieselmodellene er en "skikkelig" kasse. Den fungerer fint i RAV4, og vi skjønner at dette har vært ettertraktet. Du kan sjalte manuelt, og denne kassa er også slik at den ikke sjalter opp til neste gir når den treffer turtallssperra.

Priser

Toyota RAV4 med med dieselmotor og automatkasse starter på 470.000 kroner med bortimot alt utstyr bortsett fra navigasjon. Volkswagen Tiguan med diesel og automatgir starter på 396.000 kroner uten utstyr. Da har man altså 75.000 kroner å spille med. Man får litt varer for den summen på Tiguan også. Hvis man absolutt skal ha automatgir finnes også Opel Captiva og Nissan X-Trail også i denne konfigurasjonen. Prisene på disse starter opp rundt 450.000 kroner og drar seg opp mot 500.000 kroner.

Fra omlag 550.000 kroner og oppover får man også Audi Q5, Mercedes GLK og BMW X3. Også disse med diesel og automat. Det man skal huske på med disse er at de fort koster 650.000-700.000 kroner før du blir "løslatt" fra salgslokalet.