Toyota med neste generasjon Yaris

Nye Toyota Yaris er blitt presentert i Japan under navnet Vitz. Men det er ingen dårlig vits.

Toyota med neste generasjon Yaris

  1. Store bilder


Siden den ble lansert i 1998 har Toyota Yaris gått fra suksess til suksess. Som vi antydet den 18. november i fjor, nærmer det seg avløsning for den populære småbilen som ble solgt i en kvart million eksemplarer i Europa i fjor. Vi viste den gangen bildet av en tungt maskert versjon av arvtageren til dagens Yaris, som foruten Japan også produseres nær Valenciennes i Nord-Frankrike. Den japanske utgaven, som har det morsomme navnet Vitz, er nå i salg i hjemlandet, og gir oss en indikasjon på hva vi har i vente om et snaut års tid.

En småbil å være stolt av?

Ettersom Toyota skal presentere sin nye minibil Aygo på Genève-utstillingen i mars, er det ikke overraskende at det foreløpig ikke spres noen informasjon om bilen til det europeiske markedet. Japanerne, derimot, har forsynt oss med en del opplysninger angående versjonen som selges i hjemmemarkedet. Toyota har jo et voldsomt modelloppbud i Japan (52 forskjellige modellrekker!), men Vitz er strategisk svært viktig, da første generasjon var med på å utvide markedssegmentet som der i landet går under navnet "kompaktsegmentet". Utviklingskonseptet ble da også kalt "proud of my compact" eller "stolt av småbilen min", noe som innebærer at bilen kvalitetsmessig og designmessig skal tiltrekke kunder som kunne tenkes å bli skremt bort fra enklere og mindre tiltrekkende modeller som gir småbilsegmentet dårlig rykte.

Større enn forgjengeren

Toyota skal som nevnt om kort tid introdusere i Europa den nye minibilen Aygo, utviklet og produsert i Tsjekkia i samarbeid med Peugeot og Citroën. Det er derfor logisk at den fremtidige Yaris vokser en del. Avhengig av variant, måler den 3,75 eller 3,80 meter i lengden. Det er 14 cm lengre enn nåværende modell - og 35 til 40 cm lengre enn Aygo-, selv om det fortsatt er noe kortere enn en Volkswagen Polo eller en Peugeot 206. Bredden er 1,70 meter og høyden 1,52 meter. Vi synes forøvrig designen er noe mer dynamisk og har en del mer personlighet enn forgjengeren. Dette preger særlig den sportslige RS-versjonen.

Fire motorer i første omgang

Nye Yaris forventes i starten å komme på markedet med tre bensinmotorer (en 1,0-liter på 71 hestekrefter, en 1,3-liter som vil yte 87 hester samt en sportsligere variant, en 1,5 RS med 110 hester under panseret). Disse bensinmotorene vil bli flankert av en dieselmotor med 1,4 liters slagvolum og 75 hestekrefter. Det burde i følge ryktene, i løpet av 2006, dukke opp en mer bøllete storebror med 1,8 liter og 140 hester.

Vi kan håpe på en markedsitroduksjon i Europa av nye Yaris i slutten av 2005.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder