Vis mer

Toyota med kompakt fornyelse

Toyota foretar en re-lansering av sin kompaktbil, som hittil ikke har klart å true VW Golf.

Shinichi Yasui er hovedingeniøren for Auris-programmet. Hans presentasjon i forbindelse med relanseringen av Toyotas kompakt-kombi, som etterfulgte kombiversjonen av Corolla i 2007, var unektelig preget av en viss grad av ydmykhet.

Toyota innrømmer svakheter

For, mens han fremhevet positive sider som kundene har fremhevet, som komfort, interiør-design, plassforhold, lettkjørthet og lavt forbruk, så pekte han også på en del negative tilbakemeldinger. Disse blir riktignok kalt "forbedrings-områder", men talen er klar nok. Det dreier seg om støy og vibrasjoner, manglende brukervennlighet/ergonomi, interiørkvalitet som kunne vært bedre, utilfredsstillene elektriske og elektroniske systemer - og til og med motor.

Oppgraderinger og hybridversjon

Denne re-lanseringen, som innebærer en lett re-design, har altså som formål å ta opp og forbedre disse områdene. Målsetninger har vært et mer dynamisk ytre utseende, høyere kvalitetsopplevelse innvendig, en mer raffinert kjøreopplevelse, optimiserte motoriseringer og - rosinen i pølsa - introduksjonen av hybridversjonen, Auris HSD.

Diskré visuell oppdatering

Når det gjelder "facelift"en, er denne relativt diskré og har i første rekke gått ut på å forsterke slektskapet med Avensis heller enn med småbilen Yaris. Lyktene foran og bak er nye og støtfangerne noe mer omfangsrike. Når det gjelder interiøret har Toyota oppgradert kvalitetsfølelsen med mykere plastmateriale, en forbedret senterkonsoll, nye farger på instrumenter, nytt ratt og håndbrekket i ny posisjon. Nytt utstyr er kommet til som ryggekamera og -sensorer, et navigasjonssystem som Toyota hevder er rimelig og som inkluderer USB-uttak, samt ny rattbasert funksjonalitet. Lydnivået i kupéen skal være betydelig redusert.

Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota


Mer effektive motorer

Den viktigste oppgraderingen går på motoriseringen som er blitt mer tidsriktig, les: Mindre miljøfiendtlig. Det er tatt en rekke grep for å få ned forbruk og utslipp; disse har fått benevnelsen Optimal Drive. I snitt skal CO2- forbruket være redusert betydelig. Av bensinmotorer finnes en 1,33-liter på 101 hk, en 1,6-liter på 132 hk og en 1,8-liter på 147 hk. Når det gjelder diesel finner vi 1,4-literen på 90 hester som etter vår erfaring er sprek nok i denne bilen, og da gjør det jo ingenting at forbruket går ned. En 2.0 D-4D-utgave yter 126 hk og sprekest er den kjente 2.2 D-4D med sine 177 hk.

Når det gjelder hybriden skal den ha en maksimal kombinert effekt på 136 hester. Forbruk og utslipp er foreløpig ikke offentlige; vi håper å få vite mer om denne under bilmessen i Genève neste uke.

Mer "europeiske" egenskaper?

Toyota hevder også å ha arbeidet med forbedringer på hjuloppheng og understell for å forbedre bilens kjøreegenskaper og, som de sier, bringe disse nærmere de europeiske referansene. Det minner oss om de grep de foretok ved midtlivsoppdateringen av forrige generasjon Avensis.

Fornyede Toyota Auris lanseres i Norge i mars.