Toyota med helt ny familiebil

Toyota lanserer den høye stasjonsvognen Venza og kaller den en "crossover sedan".

Toyota benytter seg av bilmessen i Detroit for å lansere sin nye store familiebil, Venza. De har valgt å karakterisere den med det merkverdige begrepet crossover sedan.

Kreativt

Kreativiteten er stor hos bilprodusentene når det gjelder å finne nye uttrykk for å beskrive akkurat den "nye" biltypen de mener å ha skapt. Eksempler er BMWs "SAV" (sports activity vehicle)i stedet for "SUV" (sports utility vehicle)for X5 og X3 og utbredelsen av uttrykket Crossover SUV for å vise at en bil ikke er helt SUV men ikke bare stasjonsvogn. Eksempler er Mazda CX-7 og Nissan Murano samt amerikanske nykommere som Ford Edge.

V6 - 268 hk

Vis mer
Vis mer


Det er sistnevnte kategori Toyotas nye modell, Venza, utvilsomt tilhører, men Toyota hevder altså å ha skapt en helt ny biltype, noe vi stiller oss uforstående til etter å ha sett nærmere på kjøretøyet. Det dreier seg om en høyreist stasjonsvogn med firehjulsdrift og fremstår på mange måter som en mulig neste generasjon Lexus RX. Bilen er både designet og produseres i Nord-Amerika, og ble i Detroit vist med en V6-motor under panseret. Denne har en maks-ytelse på 268 hestekrefter. Også dette gjør den til en rival til de nevnte japanerne fra Mazda og Nissan. Venza vil også komme med en 2,7-liters firesylindret motor.

Unge og aktive

Bilen er en romslig familiebil med plass til fem og med fleksible løsninger som skal gjøre den egnet til transportmiddel for "unge, aktive familier", som det heter i Toyotas markedsføringsmateriell. Det vurderes å utvikle en hybridversjon av bilen.

20-tommere

Venzas utseende har vakt blandede reaksjoner i Detroit; ikke alle synes den er så stilig som Toyota hevder at den er - tross sine 20-tommers felger. Disse er for øvrig ikke spesielle for utstillingsmodellen men vil være standard på V6-utgaven. Den kommende firesylindrede versjonen vil måtte nøye seg med 19-tommere.

I Amerika først

Produksjonskapasiteten for nye Venza, som skal produseres ved Camry-fabrikken i Georgetown, skal være 75.000 per år. Noe av Camry-produksjonen vil i så fall muligens flyttes til en Subaru-fabrikk i Indiana. Bilen er i første omgang beregnet på det nordamerikanske markedet, men hvem vet - både Murano og CX-7 fant jo etterhvert veien til Europa så hvorfor ikke?

Ingen pris er foreløpig blitt offentliggjort men den lokale pressen spekulerer i at den vil bli relativt dyr etter amerikanske forhold - antakelig fra nærmere 200.000 kroner netto...

  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store interiørbilder finner du her.
  • Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder