Toyota Land Cruiser V8 blander egenskapene til en limousine og et arbeidsredskap på en imponerende måte.
Toyota Land Cruiser V8 blander egenskapene til en limousine og et arbeidsredskap på en imponerende måte. Vis mer

Toyota Land Cruiser hever standarden

Kongen av firehjulstrekkere kommer nå i oppgradert versjon, om mulig.

Land Cruiser er et varemerke så sterkt at det er fullverdig, selv uten Toyota foran. Etter 61 år på markedet har bilen opparbeidet seg en status som kongen blant firehjulstrekkere. Toyota deler inn de tyngre firehjulstrekkerne sine i to kategorier, Light Duty og Heavy Duty, og Land Cruiser V8 er den ubestridte sjefen i den tyngste klassen. Nå blir den fornyet.

En herlig bilferie

God blir bedre

Det er tydelig at Toyota har slitt med å finne punkter de kan forbedre. Når lista legges med superlativer som ”forsterkning av det kraftfulle formspråket”, er standarden satt. Dette er ikke negativt ment, for Land Cruiser V8 har så godt som alt du kan drømme om av tekniske hjelpemidler, og jeg tør påstå at ingen annen hyllevare fra en bilprodusent i denne klassen holder følge med LC V8. Den satte standarden da den kom på markedet, og siden har ingen vippet den av tronen.


Se bildene:

Toyota Land Cruiser V8 blander egenskapene til en limousine og et arbeidsredskap på en imponerende måte.


Vårt første møte med V8

Små, men mange

Utvendig ser du noen endringer i form av detaljer som LED kjørelys, en større frontfanger, og modifisering av baklyktene. Blant annet stikker blinklysene bak ut av hovedlampene for å være bedre synlig. De 20” store hjulene henger med fra tidligere, men felgene har fått nytt design. Det øvrige karosseriet er også så godt som uendret.
Innvendig føler du deg lett som en konge. Det er skinn, det er treverk, og det er andre materialvalg som gir et eksklusivt preg. Her er det varme i rattet, og det er en stor kompressorstyrt kjøleboks i midtkonsollen.

Velkommen til Afrika

Tweaket motor

Dieselmotoren i den oppgraderte V8 er også oppgradert. Nå leverer den 272 hk og 650 Nm., så det er neppe mangel på krefter som er årsaken dersom du blir stående fast. I V8’eren sitter det nå G3 piezoinjektorer, og Toyota oppgir dette som årsaken til at den nye utgaven har mindre støy og vibrasjoner enn LC V8 har hatt til nå. Drivstofforbruket skal også være lavere, og dermed også utslippet. Bilen har nå fått partikkelfilter og et nytt eksosanlegg med smalere potte.

Holder det med varebil?

Brekksladd

Vi har prøvd Crawl-Control systemet tidligere, noe som er en revolusjon innen terrengkjøring. Nå er dette systemet kombinert med ”Turn Assist”. Dette hjelper til med å foreta krappere svinger i terrenget enn bilen har med hjelp av fremhjulene alene. Systemet bremser opp innerste bakhjul i sving, og fungerer på en måte som en god gammeldags brekksladd, bare med ett hjul. Alltid det innerste.

Full oversikt

Skulle du ha behov for å sjekke avstander til steiner, eller andre objekter, så trenger du ikke lenger å gå ut av bilen. Her har du full 360 graders visning, takket være kameraer som er plassert rundt om på bilen. En garva sjåfør bruker nok likevel den innebygde beregningen i de aller fleste tilfeller, men i nøden kommer alle hjelpemidler til gode.
Land Cruiser er en av få biler som fortsatt leveres på såkalt rammekonstruksjon.

Foreløpig har vi ikke fått noen priser på Land Cruiser V8, men regn med millionen. Såpass bør vel status koste i oljenasjonen Norge.