OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA Vis mer

Toyota IQ blir elbil

Vi har sett den før, og kommer til å se den igjen. Gjør klar for Toyotas første elbil.

Nei da, helt først er den ikke. På 90-tallet kjørte vi elektrisk versjon av RAV4, men den dukket aldri opp i en butikk nær oss. Det vil Toyota IQ EV gjøre. Vi så den første gang som konseptbil på bilmessen i Detroit for over et år siden, og har aldri tvilt på at dette kommer til å bli et produkt. Nå er det bekreftet. Toyota IQ kommer snart som elbil. Den lille tassen har fått en fin start i Norge, og solgte eksempelvis over fire ganger så mye som Smart, den nærmeste konkurrenten, i 2010. Da med ordinær forbrenningsmotor, selvfølgelig.

En elbil du kan kjøpe NÅ!

En av mange

Nå bekrefter Toyota IQ EV, som konseptbilen heter. Den blir første gang vist i produksjonsferdig versjon på bilmessen i Genéve i begynnelsen av mars. Derfra går det slag i slag, og i løpet av året skal en testflåte ut på markedet i Europa. Der kommer den til å møte en hel bråte med andre elektriske og halvelektriske biler, som også skal testes på markedet. Deriblant Mini Electric, den elektriske Volvo C30, og noen eksemplarer av Mercedes-Benz A-Klasse med elektrisk drivlinje. Skoda Octavia Electric kommer blant annet til Norge på test.

Fra to til fireseters elbil

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Akseptabel rekkevidde

Drivlinjen i IQ EV er basert på den samme drivlinjen som sitter i Toyota’s hybridmodeller, men her altså i ren elektrisk versjon. I fronten, der motoren normalt sitter, befinner den elektriske motoren seg. Det samme gjør ladeenheten og kontrollenhetene. Rekkevidden er oppgitt til å runde 10 mil før den må lades.

Nå kan du snart lade uten kabel

Godt bruksområde

Selve batteriet er plassert i hele gulvet mellom front- og bakakselen. Dermed ender du opp med eksakt samme plass i kupéen og i bagasjerommet som på en ordinær IQ. Batteriet er av typen lithium-ion. Bilen skal også på markedet i USA, med tid og stunder. I Genéve skal Toyota også vise en Yaris hybrid, og en sportsbil basert på det tidligere konseptet FT-86. Her lukter det en etterkommer av tidligere Toyota Celica. Konseptbilen av denne er frekkere enn noen annen av konkurrentene i dette segmentet, og bare tiden vil vise hva den er god for. Toyota IQ bør derimot ikke anses som en sportsbil, men heller den rake motsetning. Pris? Langt fra kjent.

Les alt om elbil her.