Toyota Hilux testkjørt i bushen

Vi har besøkt Toyota-fabrikken i Durban og kjørt en lang tur i skogen på Sør-Afrikas østkyst. Hilux med sterkere motorer og automatgir passer godt i dette miljøet hvor steinrøyser, buskas og en meget underutviklet veistandard er dagligdagse kjøreopplevelser.

Vis mer

Toyota Hilux testkjørt i bushen

  1. Store bilder av lokale dyr
  2. Store bilder av Hilux


DURBAN (DinSide Motor):Som et ledd i lanseringen av de nye motorene i Hilux, var vi også innom Toyota South Africa Motors. De er lokalisert i Durban, og fabrikken skal levere Hilux til Afrika og Europa, inkludert Norge. Fabrikken fremstår som en moderne fabrikk som bygger biler og deler helt fra grunnen. Det er kun marginale ting som blir importert til fabrikken ferdig til montering. Fabrikken produserer også Corolla, Dyna, Hiace og Fortuner (SUV basert på Hilux). Hilux og Fortuner er også en del av et større IMV-prosjekt (Innovative International Multipurpose Vehicle) som også består av en modell som heter Innova. Fortuner og Innova leveres ikke til Europa. IMV-modeller blir også produsert i Thailand, Indonesia, Filippinene, India, Malaysia, og Argentina. Full produksjon på fabrikken i Durban vil bli totalt 120.000 biler per år i 2007. Fabrikken har cirka 8.000 ansatte.

Vekst i bilindustrien

Vis mer


I følge UDs landsider utgjør gruveindustrien, som innbefatter gull, platinum, diamanter, magnesium og kull, en viktig kilde for eksportinntekter i Sør-Afrika. De siste ti årene har derimot industriproduksjon blitt en stadig viktigere del av Sør-Afrikas økonomi, blant annet fremstilling av biler. Store bilprodusenter som Toyota, VW, Mercedes, BMW og GM har alle etablert i Sør-Afrika. 14,8 prosent av landets arbeidsstokk er sysselsatt i industriproduksjon. Til sammenligning sysselsetter landbruk og gruvedrift henholdsvis 12,2 og 4,5 prosent.

Storselger

Vis mer



Hovedoppgaven på turen var å testkjøre Hilux på hjemmebane blant ville dyr på elendige veier. Debatten her hjemme om dårlige veier ville virkelig fått grobunn i Sør-Afrika. Svært dårlige veier er mer normalen enn unntaket i det området vi besøker, og biler med god bakkeklaring og robust kvalitet selger svært godt. Hilux har et grep på dette markedet verden over, og er verdens nest mest solgte Toyota-modell, etter Corolla, og selges i 140 land. Vi skjønner også at Hilux er en foretrukket bil ved slike kjøreforhold. Grusveier kan være alt fra det som vi her hjemme forbinder med en normal skogsvei til mer steinrøysaktige stier hvor du så vidt kan klore deg frem.

Enkel

Vis mer



Toyota har ikke akkurat latt det gå prestisje i å gjøre Hilux så avansert som mulig. For eksempel er vi strenge med at alle biler i dag skal ha antiskrens (ESP, VSC, DSC, det kalles litt av vært hos forskjellige produsenter), men Toyota Hilux har ikke det. Alle pickupene i klassen har dårlige kjøreegenskaper og trenger antiskrens. I dag er det kun Mitsubishi L200 som har det. Andre eksempler på at bilen er en arbeidsbil er den svært lange girspaken, manuell innkobling av firehjulsdrift, manuelt klimaanlegg, stiv bakaksel og bladfjærer bak. Med denne løsningen reduserer man mulige feilkilder til et minimum.

Kaoru Hosokawa, executive chief engineer og leder av IMV-prosjektet, sier det samme på spørsmål fra DinSide:

- Vi er i full stand til å lage avanserte og innovative produkter, men Hilux er ikke en av dem. Toyota Hilux skal være enkel og solid, sier Hosokawa.

I terreng og på dårlige veier er bilen suveren. Den virker uknuselig, og hvis man overser en stein eller et hull i veien, som det er mange av, hører man et smell, men bilen får ingen varige mén. Slik holder vi på flere dager i strekk. Store avstander med støv, stein, bush, dyr og stekende sol tilbakelegges med Hilux uten problemer.

120 hestekrefter

Dette er første gange vi har løftet skilpadder ut av veien for å kunne kjøre videre. Vis mer



Første tur går med en 2,5-liters motor med 120 hestekrefter, som er en oppgradering av dagens 102-hester med blant annet ladeluftkjøler. Den kan også tilby 325 newtonmeter, og leveres kun med manuell girkasse. Motoren er seig og trekker og trekker som en arbeidsmotor skal gjøre. Den føles ikke ytelsessprek, men i bushen pusler den og går som ei klokke. Girkassa er lettsjaltet og betjenes greit med en lang girspak.

171 hestekrefter


Den nye toppmodellen i Hilux-programmet har en 3-liters motor, som er den samme som sitter i Land Cruiser, og yter 171 hestekrefter. Hilux' 3-liter har også et dreiemoment på 343 newtonmeter. De som kjenner Land Cruiser vet nå at den yter 166 hestekrefter og 410 newtonmeter. Grunnen til det lavere dreiemomentet i Hilux er at Hilux har en annen drivlinje enn Land Cruiser. En annen nyhet er at Hilux nå også med den største motoren kan leveres med automatgir. Kassen har fire gir og er også den samme som ble utviklet for Land Cruiser.

Drivlinje

Vis mer
Vis mer



Hilux går normalt med bakhjulsdrift, og man kan sjalte fra to- til firehjulsdrift i opptil 80 kilometer timen. Fra firehjulsdrift til bakhjulsdrift er det ingen fartsbegrensning. Ut og inn av lavgirserie kan foretas i inntil 8 kilometer i timen. I terrenget og ved tungt arbeid er reduksjonsgir å foretrekke. Hilux har også en LSD-differensial på bakakselen som gjør at man i ikke blir stående stille med et hjul snurrende i friluft. Et eventuelt snurrende bakhjul uten bakkekontakt blir holdt igjen, og det som står på bakken får nok krefter til å sikre videre fremdrift.

Totalt sett kom vi gjennom safarituren uten et eneste teknisk problem. Vi rullet over noen steiner, subbet litt hist og pist og bilen ristet, på grunn av dårlige veier, konstant. Kroppen var nok mer maltraktert enn bilen når opplegget var over.

Mer attraktiv


På salgsstatistikken i år leder Nissan Kingcab (den gamle varianten, ikke Navara) så vidt over Toyota Hilux. Det skiller kun om lag 50 biler. Hvis vi tar med Nissans salg av Navara varebil blir avstanden til Toyota over 200 biler. Vi mistenker at det er Nissans sterke motorer, og automatgir som er tilgjengelig på Navara, som har gjort utslaget. Nå derimot bør Toyota ha gode muligheter. De nye sterke motorene og automatgiret på treliteren burde gjøre Toyota mer attraktivt i klassen.

Priser og lansering

Vis mer



Hiliux med 102 hestekrefter vil fortsatt bli solgt i Norge som både S-cab, X-cab og D-cab. Prisen starter på 224.800 for S-cab, og D-cab koster 269.300 kroner. 120-hesteren finnes i de samme karosserivariantene og koster fra 227.800 og opptil 275.300 kroner. Alle priser er for varebil. 171-hesteren og det mulige automatgiret kommer ikke til Norge før om ett år.

Store bilder av Hilux i bushen finner du her.
Store bilder av en rekke eksotiske dyr finner du her.

Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder